Möt Furaha Bayibsa - en av våra nya studentambassadörer

Furaha är 28 år, bor i Stockholm och studerar på Kandidatprogrammet i Fysik, med inriktning fysik. Hon har tidigare varit författare och manusförfattare inom film och TV, med utbildning inom filmskapande från New York Film Academy i Los Angeles. Furaha ser fram emot att få visa personer i alla olika åldrar, etniska bakgrunder, olika funktionsvariationer och olika begränsningar i vardagen att fysik och matematik inte är så läskigt som man kanske tror, samt att det finns en plats - samt tillgängliga resurser - för alla här på Fysikum.

Furaha Bayibsa, kandidatprogrammet i fysik och studentambassadör för Fysikum

Min familj består av fyra syskon som är utspridda lite här och där i världen.

Vad ser du fram emot när du är Fysikums studentambassadör?

Jag ser fram emot att få visa personer i alla olika åldrar, etniska bakgrunder, olika funktionsvariationer och olika begränsningar i vardagen att fysik och matematik inte är så läskigt som man kanske tror, samt att det finns en plats - samt tillgängliga resurser - för alla här på Fysikum.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

Jag ska fortsätta med en master efteråt och därefter doktorera. Jag ser mig som en professor med inrikting inom fysik på ett universitet någonstans i världen när jag är klar.

Vilka är dina rekommendationer till blivande studenter?

Det finns tillgängliga resurser och anpassningar för studenter på Fysikum för att alla elever ska klara av studierna. Därför är mitt tips att våga fråga om hjälp så ska ni få se att Fysikum verkligen är strukturerat på ett sätt för att alla ska kunna lyckas. Vi har småbarnsföräldrar i vår klass som ibland tar med deras barn till föreläsningar när livet kommer i vägen. Vi har teckenspråkstolkar på våra lektioner för de med nedsatt hörsel. Så om fysik och matematik är något som du tycker om så finns det plats för dig här.

Kandidatprogrammet i fysik, 180 hp