Möt Jeehong Lee - en av våra nya studentambassadörer

Jeehong är 23 år, föddes i Seoul och bor nu i Björkhagen. Han går fjärde året på Sjukhusfysikerprogrammet och ser fram emot att inspirera nya studenter med inlägg på Fysikums sociala medier. Hans framtida mål är att bli professor/forskare och bidra till förbättringen av folkhälsan genom fysikaliska medel.

Jeehong Lee, student Sjukhusfysikerprogrammet och Fysikums studentambassadör

Jag heter Jeehong och är 23 år gammal. Just nu bor jag ensam i en studentlägenhet som ligger i Björkhagen och flyttade hit förra augusti när jag började mina studier i Stockholm.

Tillämpa fysikkunskaper för att bota sjukdomar

Jeehong föddes i Seoul och växte upp i en liten stad hos sina morföräldrar, som lärde honom mycket om naturvetenskap i allmänhet och väckt intresset för fysik.

Det är därför jag alltid har varit fascinerad av att utforska olika områden inom fysiken. En dag blev jag särskilt intresserad av medicinsk tillämpning av fysik, dvs. sjukhusfysik. Jag tyckte att det var mycket fascinerande att man kan tillämpa fysikkunskaper för att bota olika sjukdomar och rädda liv.

Det ledde honom till att studera medicinsk fysik vid University College London i två år. Då bestämde han sig för att studera svenska och fortsätta studierna vid Stockholms universitet, med tanke på att många koncept inom medicinsk fysik som utvecklats i Stockholm.

Nu går han fjärde året på Sjukhusfysikerprogrammet och är verkligen glad över beslutet att komma till Stockholm och fortsätta studierna här. Han tycker att alla lärare och studiekamrater är så trevliga, och att det känns som om de är en stor familj där man kan dela sina tankar fritt utan oro.

Fysikums ena studentambassadör för sociala medierna

Jag ser verkligen fram emot att inspirera nyblivna studenter att upptäcka sin passion för fysik här hos oss och att uppmuntra dem att aktivt delta i samhällets utveckling genom fysiken. Dessutom hoppas jag att kunna bidra till en ännu tryggare miljö på Fysikum, där studenter kan stödja varandra och söka hjälp från både klasskamrater och lärare när de stöter på utmaningar i sina studier eller i studielivet generellt.

Hans huvudsakliga intresse för att bli studentambassadör väcktes av hans önskan att få insikt i hur det är att arbeta inom akademin. Detta beror på att hans framtida mål är att bli professor/forskare och bidra till förbättringen av folkhälsan genom fysikaliska medel. Därmed planerar han att fortsätta studierna som doktorand här i Stockholm efter att han har avslutat Sjukhusfysikerprogrammet.

Jeehongs råd till studenter

Om jag får dela med mig av råd till andra studenter, så tror jag att det alltid är bäst att våga fråga sina lärare. Det finns inga dumma frågor, och alla lärare på Fysikum strävar efter att hjälpa studenterna att förstå och fördjupa sig i ämnet. Dessutom skulle jag även vilja betona att det kan vara mycket givande att sätta höga mål. Om man till exempel strävar efter att få ett A på tentan och även om man gör några stora misstag, kan det nog ändå hjälpa en att undvika att bli underkänd. Det är alltid värt att sträva efter det bästa och utvecklas genom dina utmaningar.

Sjukhusfysikerprogrammet, 300 hp