Wilma Svedlund: Lise Meitner-dagarna 2022

I helgen hölls årets upplaga av Lise Meitner-dagarna, som är ett event för fysikintresserade gymnasieelever runt om i Sverige. Lise Meitner (1878-1968) var en österrikisk-svensk kärnfysiker som insåg att atomkärnor fissioneras när de utsätts för neutronstrålning, och har grundämnet meitnerium uppkallat efter henne. Eleverna kom till AlbaNova och lyssnade på spännande föreläsningar, hade lärorika fysiklabbar och mycket mer! I fredags hölls en mässa för eleverna, där fick jag chansen stå i Fysikums monter.

Lise Meitner-dagarna 2022

Vi berättade om möjligheterna att studera olika ämnen inom fysik på SU efter gymnasiet, bjöd på godis och roliga små kort. På korten finns bland annat Fibonaccispiralen, standardmodellen samt bilder och namn på olika typer av moln! Vi bad även eleverna att lösa några kluriga fysikproblem som ni ser på bilden.

Läs mer från Wilma Svendlunds reportage på Fysikums Facebook