Om oss

Fysik är vetenskapen där man studerar materiens beståndsdelar på en grundläggande nivå samt de krafter som påverkar dem. Här studerar vi naturens allra minsta beståndsdelar men också universums utveckling och struktur.

Albanova, Stockholms universitet

Föreläsningar i fysik gavs redan från Stockholms högskolas start 1878 i lokaler på Mäster Samuelsgatan 44. År 1865 flyttade man till Lundbergska huset, beläget på Kungsgatan 70 mitt emot Oscarsteatern. År 1909 fick Stockholms högskola sin första egna byggnad på Kungstensgatan 45. Därifrån flyttade man 1959 till ett eget hus på Vanadisvägen 9 där man blev kvar till 2001 då institutionen kom till sin nuvarande plats.

Fysikum i siffror

• Ca 250 anställda, varav ca 90 är doktorander
  • 250 studenter
  • Ca 5 program på grund- och avancerad nivå
  • Ca 75 kurser.

Så började det

Högskolans verksamhet i fysik började i lokaler på Kungsgatan men då verksamheten vidgades så skedde en nybyggnation på Vanadisvägen dit fysikverksamheten flyttade 1959. Fysiska institutet och institutet för teoretisk fysik samverkade och slogs så småningom (1988) samman till en institution – Fysikum. Inom Stockholmsområdet fanns en önskan att all akademisk fysikverksamhet skulle samlokaliseras.

Fysikum på Albanova

Efter många års arbete för att skapa ett sådant fysikcentrum så kunde Fysikum tillsammans med andra fysiker 2001 flytta in i AlbaNova som ligger i Albanoområdet.

Fysikum ligger på AlbaNova campusområde. Huvudbyggnaden invigdes år 2001 och blev samma år utsedd till "Stockholms vackraste hus". Det ligger dessutom bredvid en nationalstadspark som bjuder till fina promenader.

Läs mer om AlbaNova campusområde

Kontakt

Här hittar du kontaktuppgifter till ledning och andra viktiga funktioner vid institutionen:

Kontakt

På denna sida