Call for papers, workshop: Bostäder, byggande och bostadspolitik före den bostadssociala utredningen

I april 2024 anordnar Stads- och kommunhistoriska institutet vid Stockholms universitet workshopen ”Bostäder, byggande och bostadspolitik före den bostadssociala utredningen”. Fram till och med 30 november välkomnas abstracts från alla discipliner.

Svartvitt foto av tvåplansvilla i trä under uppbyggnad.
Småstugebygge i Enskede 1932. FOTO: SMÅA, Stadsmuseet i Stockholm.

Urbanhistoria handlar om bebyggda miljöer och bostadsförsörjningen har alltid varit en central del av de bebyggda miljöernas historia. Frågan om var och hur människor ska bo har både en social, politisk och administrativ sida.

Mycket av den bostadshistoriska forskningen, inom och utanför historieämnet, har fokuserat på efterkrigstiden. Denna workshop fokuserar däremot på fastighetsägande, stadsplanering, bostadsbyggande samt bostadsförsörjning för utsatta grupper fram till andra världskriget.

Före bostadspolitikens stora genomslag inom den nationella politiken efter andra världskriget var bostadsförsörjningen i mångt och mycket en fråga för lokala myndigheter, sociala rörelser och företag. I det sammanhanget var debatten om att fler än de allra fattigaste skulle hjälpas till bostad relativt ny. Samtidigt var planeringen av den byggda miljön tidigt en allmän fråga, där avvägningen mellan enskilda, statliga och allmänna intressen spelade en avgörande roll i den offentliga debatten.

Bidrag från alla discipliner välkomnas

Mycket av den bostadshistoriska forskningen, inom och utanför historieämnet, har fokuserat på efterkrigstiden. Den workshop som Stads- och Kommunhistoriska institutet anordnar i vår fokuserar däremot på fastighetsägande, stadsplanering, bostadsbyggande samt bostadsförsörjning för utsatta grupper fram till andra världskriget. Förslag på ämnen välkomnas från alla discipliner, så som exempelvis historia, ekonomisk historia, kulturgeografi, arkitektur med flera.

Möjliga ämnen kan vara:

• Bostadsförsörjningen och bostadsbyggandet som enskilt eller allmänt ansvar
  • Stadsplanering utifrån olika aktörers intressen
  • Hemlöshet och dåliga bostadsförhållanden samt olika aktörers försök att åtgärda dem.

Områden utanför de stora städerna

Särskilt välkomnas bidrag som fokuserar på tiden före 1900-talet och olika typer av aktörskap med fokus på bostäder och bostadsförsörjning. Från Stads- och Kommunhistoriska institutets sida vill man också uppmuntra till analyser av områden utanför de större städerna. En uttalad målsättning för workshopen är att inte skriva historia baklänges. Historien om bostadsförsörjningen som en politisk och administrativ fråga är mer än bara en förhistoria till välfärdsstatens lösningar. Istället betraktas den som ett resultat av tids- och platsbundna men ändå återkommande problem och som ett resultat av de lösningar som dåtida aktörer tillhandahöll.

Är du intresserad av att delta? Sänd in en kort abstract till hannes.rolf@historia.su.se senast 30 november 2023.

Call for papers, SKHI Workshop april 2024 (137 Kb)

Läs mer om Stads- och Kommunhistoriska institutet här