Hur har städer tillkommit och hur har de förändrats över tid? Inom urbanhistoria möts flera perspektiv, teman och discipliner: kulturella, ekonomiska, juridiska, bebyggelsehistoriska och rumsliga aspekter på städer och stadsbildningar.

Urbanhistoria rör sig i övergångarna mellan humaniora och samhällsvetenskap, där stadens levda verklighet är lika viktig som byggnadsprocesser och ekonomiska förändringar, menar ekonomhistorikern H. J Dyos i en programförklaring till den första urbanhistoriska professuren i Leicester 1962. Förklaringen är fortfarande giltig, och visar också på inriktningens bredd.

Urbanhistorisk forskning äger rum på alla tidsepoker. För medeltida urbanhistoria kan arkeologiska resultat vara viktiga, och frågor om markanvändning, rättsliga och sociala relationer stå i centrum. För modern urbanhistoria kan städer ses som laboratorier för det utvecklade industri- eller postindustriella samhället och dess konkreta, fysiska utformning. Under senare tid har betydelsen av platser och rumsliga processer haft ett starkt inflytande på historieämnet. Den samhälleliga organiseringen av rummet är urbanhistoriens kärnfråga.

Urbanhistoria är också ett ämne som har kopplats till praktiker; från historiska fältstudier till kommunikation om forskning med aktivister, journalister, planerare och beslutsfattare. Urbanhistoria har i dessa samarbeten som uppgift att leta efter historiska förklaringar till de nuvarande förhållandena i städer, just i skärningspunkten mellan humaniora och samhällsvetenskap.

Relaterat forskningsämne

Foto föreställande gata i Lviv, 1996.
På denna sida

Doktorand

Forskningsprojekt

Utbildningar

Intresserad av urbanhistoria? Här hittar du aktuella kurser i ämnet.

Verksamhet kopplad till ämnet

Stads- och kommunhistoriska institutet

Stads- och kommunhistoriska institutet forskar och publicerar om svensk och internationell stadshistoria. Institutet arrangerar även workshopar och konferenser i Sverige och utomlands samt håller forskarseminarier vid Historiska institutionen, Stockholms universitet.

Se Stads- och kommunhistoriska institutets hemsida

Stads- och kommunhistoriska seminariet

Stads- och kommunhistoriska seminariet äger rum utvalda tisdagar, kl. 13:00-15:00 i rum D900 på Historiska institutionen, Stockholms universitet. En eller två forskare presenterar ny forskning som knyter an till institutets verksamhet. Ingen föranmälan behövs.

Stadshistoria är ett brett ämne, där många olika discipliner är intresserade och seminarierna är därför öppna för olika ämnen och frågeställningar.

Se aktuellt program i Historiska institutionens kalender