Många historiker berättar Sveriges historia

Just nu pågår SVT:s största historiesatsning någonsin: Programserien ”Historien om Sverige” hade premiär den 5 november. I tio avsnitt över två säsonger får vi följa berättelsen om Sverige ända från istid till nutid. Och Historiska institutionens forskare är med.

Personer i kläder från olika historiska perioder i dramatiskt ljus. Rubrik: Historien om Sverige.
Pressbild för SVT:s historien om Sverige. (c) Sveriges Television.

Se mer om programmet här

Enligt SVT har produktionen av programmet involverat över hundra historiker och andra experter. Flera av dessa är institutionens forskare, som har bidragit med allt ifrån faktagranskningskontroll  till inspelade intervjuer.

Tre av de forskare som bidragit till några av de tidigaste perioder som programserien tar upp, från stenåldern till medeltiden, är Fredrik Charpentier Ljungqvist, Thomas Neijman och Margaretha Nordquist.

Men hur dramatiserar man vetenskap? Och hur går det att balansera dramatiseringen mot den faktabaserade forskningen?

Thomas Neijman.
Thomas Neijamn, som deltagit i Historien om Sverige i egenskap av expert på invasionen av Gotland 1361.

– Vissa saker kan vara viktiga för berättelsen, men inte vara något som jag som forskare kan stå bakom. Där får man som historiker tänka igenom hur man förhåller sig till det. Samtidigt får det inte bli för skinntorrt – dramat är en del av den här sortens berättande, säger doktoranden Thomas Neijman, som intervjuats om den danska invasionen av Gotland på 1300-talet.

Lektorn i medeltidshistoria Margaretha Nordquist, som bland annat bidragit med underlag och intervju om det svenska 1400-talet, menar att all typ av historieförmedling kan kritiseras av olika skäl, inklusive dramatiseringar som denna.

En bild är suggestiv – det är ju en egenskap hos film att använda flera sinnen

Margaretha Nordquist

Lektor i medeltidshistoria Margaretha Nordquist ser programserien som en viktig kanal för historiker.

– En bild är suggestiv– det är ju en egenskap hos film att använda flera sinnen, både visuellt och ljud, för att berätta. Samtidigt är det viktigt att signalera just att det är en iscensättning man visar, inte en direkt avspegling av historien, säger Margaretha Nordquist.

Bidraget en skärva av något större

De medverkande historikerna har bidragit i olika grad utifrån just sina expertområden. Att delta bara på ett populärvetenskapligt hörn tyckte Margaretha Nordquist var utmanande.

– Det är svårt att leverera ett manus som bara ska bli en skärva av något större, när man är van att föra längre resonemang. Och man vet inte exakt vad som kommer med i slutändan. Det har också varit utmanande att bara komma med utsagor – som historiker säger vi gärna ”det beror på”. Och påståenden ligger inte bara i vad man säger, utan också vad man inte säger. Det blir alltid ett urval.

Bra att ibland försöka visa på de osäkerheter som finns – att forskning innebär tolkning och slutsatser som kan ändras.

Fredrik Charpentier Ljungqvist

Även professor i historia Fredrik Charpentier Ljungqvist har medverkat i egenskap av expert på klimat- och miljöhistoria, och har bidragit bland annat till de avsnitt som behandlar sten- och järnålder. Även han ser fram emot att få ta del av helheten i programserien, och hoppas att slutprodukten kommer att belysa slutsatser från ny forskning, till exempel om hur landskapet såg ut under sten- och järnålder.

Fredrik Charpentier Ljungqvist
Fredrik Charpentier Ljungqvist hoppas att programmet kan visa ny forskning inom till exempel klimat- och miljöhistoria.

– Jag tror också att det vore bra att ibland försöka visa på de osäkerheter som finns – att forskning innebär tolkning och slutsatser som kan ändras. Utan att det blir för komplicerat, förstås, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist.

Viktig kanal som kan bli historisk referensram

Margaretha Nordquist ser programserien som ett ambitiöst projekt som visat lyhördhet för forskning. Hon är nyfiken på hur programmet potentiellt kan användas i exempelvis utbildningar och andra pedagogiska sammanhang.

– Sådana här program är en viktig kanal för historiker att använda sig av. Och om inte historiker bidrar till att förmedla historien, så gör någon annan det, säger Margareta Nordquist.

– Historieprogram som dessa är ett bra tillfälle att komma ut och lufta sin forskning. De kan ge en referensram som många kommer att förhålla sig till, vare sig de håller med om allt i den eller inte, säger Thomas Neijman.

Historien om Sverige har premiär den 5 november på SVT 1 och SVT Play. Över 100 historiker, arkeologer och andra experter deltar från flera lärosäten.

Vinjettbild för Historien om Sverige.
Pressbild för Historien om Sverige. (c) SVT.

Om "Historien om Sverige"

En ny historisk dramatiserad dokumentär om Sveriges historia från SVT.

Många forskare från flera lärosäten har bidragit i olika kapaciteter till produktionen. Från Historiska institutionen har följande anställda deltagit, såväl bakom som framför kameran (i alfabetisk ordning): Fredrik Charpentier LjungqvistBo ErikssonAnna GötlindMy HellsingYvonne HirdmanWilhelm LjungarThomas NeijmanMargaretha NordquistJoakim ScherpKarin Sennefelt, Mattias Tydén.

Till programmet på SVT Play.