Med Erasmus från Östersjön till Porto

Den 10–14 oktober medverkade Historiska institutionens doktorand Wilhem Ljungar som lärare på kursen "The contribution of military orders in peripheral territories to boosting european globalization (12th-16th centuries)" som hölls vid institutionen för historia, politik och internationella studier på Universidado do Porto i Portugal.

Studenter och lärare framför entren till en äldre stenbyggnad
Ett tjugotal studenter från flera olika universitet i Europa deltog i Erasmus BIP-kursen "The contribution of military orders in peripheral territories to boosting european globalization (12th-16th centuries)" som hölls i Porto i början av september. Foto: Privat.

Kursen anordnades inom Erasmusorganisationens Blended Intensive Program initiativ, BIP. Det innebar att både lärare och studenter från samarbetsuniversiteten kunde delta, samt att kursen hölls delvist digitalt och delvis på plats på campus.

Wilhelm Ljungar, doktorand i historia. Foto: Sofia Ekelund

Wilhem Ljungar, som skrev sin masteruppsats om världsbilder och heligt krig i det medeltida Sverige och har publicerat forskning om Johanniterordens historia medverkade under kursens andra del på plats i Porto. Där höll han dels föreläsningen Origin and mission of the military orders: from Jerusalem to Iberia and the Baltic II: Military Orders around the Baltic Sea och var med och ledde gruppaktiviteter under hela veckan. Som lärare och forskare i början av karriären var kursen en givande upplevelse för Wilhelm.

–Dels att få erfarenhet av att undervisa en internationell grupp studenter och dels att få möjlighet att arbeta med erfarna forskare inom mitt forskningsfält, säger Wilhelm. Jag fick även själv en större inblick i delar av forskningsfältet som jag tidigare inte kände till särskilt mycket om.

Att undervisa vid ett portugisiskt universitet visade sig även bjuda på erfarenheter som var något mindre positiva. Som att ett föreläsningspass pågick i 1,5 timmar följt av en halvtimmes paus, istället för 45 min med efterföljande 15 min paus, som är standard i Skandinavien.

– Trots långa föreläsningspass var det en utvecklande erfarenhet, både som lärare och som forskare, säger Wilhelm. Veckan i Porto har också lagt grunden för framtida samverkan med flera av de deltagande lärarna och Wilhelm hoppas att kursen kommer kunna fortsätta hållas kommande år.

Totalt medverkade lärare från fem olika universitet. Kursen leddes av dekanen vid humanistiska fakulteten i Porto, professor Paula Pinto Costa. Från Porto medverkade även Joana Lencart. På plats fanns, utöver jag själv, även professor Maria Bonet Donato (Rovira Universitet, Spanien) och Richard Engl (LMU, Tyskland). I online-delen av kursen deltog även professor Zsolt Hunyadi (Szegedi Tudományegyetem, Ungern) och professor Julia Burkhardt (LMU, Tyskland). Totalt deltog 20 studenter från olika universitet runt om i Europa. Från Stockholm deltog en student från Masterprogrammet i medeltidsstudier och Centrum för Medeltidsstudier medverkade som en av delorganisatörerna för kursen.