Välkommen Martin Skoglund, ny postdoktor!

Martin Skoglund är ny postdoktor inom forskningsprojektet ”Anpassning till klimatförändringar i norra Östersjöregionen circa 1500–1900”.

Martin Skoglund. Foto: privat.

Martin Skoglund disputerade vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i september 2023 med avhandlingen Climate and Agriculture in the Little Ice Age: The case of Sweden in a wider European perspective. Hans forskning kretsar kring klimat- och agrarhistoria. Specifikt har han undersökt hur skördar, spannmålspriser, jordbrukskalendern och djurhållningen i det förmoderna agrarsamhället påverkades av fluktuationer i klimatet i Sverige och andra delar av Europa. I huvudsak har han undersökt perioden ca 1560–1920, med särskilt fokus på Skåne och Jämtland.

Vid Historiska institutionen arbetar han inom forskningsprojektet Anpassning till klimatförändringar i norra Östersjöregionen circa 1500–1900, där han kommer att studera skördar, spannmålspriser, dödlighet, livsmedelsförsörjning, handel och klimat i Östersjöregionen under perioden.

Utöver sin tid vid SLU har Martin även varit gästforskare vid Berns universitet. Nyligen avslutade han ett forskningsprojekt om boskapsskötseln i Jämtland och Västernorrland under tidigmodern tid med finansiering från Stiftelsen Nordins fond.