Om oss

Historiska institutionen är landets största ämnesinstitution inom historia. Vi utbildar studenter i historia och inom kulturvetenskapliga utbildningar varje termin. Vår forskning hör till Stockholms universitets "Ledande forskningsområden".

Foto: Ingmarie Andersson

Institutionen bedriver utbildning i historia på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Vi har ett brett utbud kurser och program. Institutionen utbildar även historielärare, i samarbete med Lärarutbildningen vid Stockholms universitet. Institutionen har även kulturvetenskaplig utbildning i form av kurser och Kulturvetarprogrammet, ett kandidatprogram.

Institutionens cirka 40 lärare är verksamma som forskare, vilket säkrar för kvalitet i undervisningen.

Vår forskning

Institutionens forskning tillhör Stockholms universitets ledande forskningsområden. Den bedrivs av cirka 45 disputerade forskare och närmare 25 doktorander - som fri forskning eller inom olika forskningsprojekt eller större forskningsområden.

Historiska institutionens forskare förekommer ofta i nyhetsinslag, poddar, populärvetenskapliga och fördjupande artiklar och andra medier. Här kan du ta del av några exempel:

Våra forskare i media

Hitta kontaktuppgifter till oss och våra medarbetare: Kontakt

På denna sida