Du har väl inte missat Ebba Theorells senaste bok ”Se krigsleken – kraft, rörelse och förvandling"?

Nyligen släppte Ebba Theorell sin bok ”Se krigsleken – kraft, rörelse och förvandling". Boken bygger på hennes avhandling där hon undersökt rörelse i de yngsta barnens krigs- och actionlekar.

Ebba Theorell
Ebba Theorell. Foto: Privat.

I en tid som präglas av mycket våldsamhet är Ebba Theorells bok särskilt angelägen. Med hjälp av dansteoretiska perspektiv har hon främst studerat pojkars fiktiva superhjältelekar. Men boken handlar också om hur dessa låtsasaggressiva lekar kan kopplas till faktorer som kan bli mycket destruktiva utifrån hur vi som vuxna bemöter barn som leker dem. Boken föreslår nya visioner både om maskulinitet och om lärande.

Här hittar du boken och kan läsa mer