Ett rikt och varierande program vid SEMLA:s avslutande konferens

Den 22-23 november höll forskarskolan SEMLA sin avslutande konferens, Multilingual education in Sweden – assets and challenges. Då presenterade forskarskolans doktorander sina avhandlingsarbeten. Här kan du se bilder och läsa några kommentarer från konferensen.

Några av deltagarna på SEMLA-konferensen
Några av deltagarna på SEMLA-konferensen. Foto: Privat

För drygt fyra år sedan startade forskarskolan SEMLA, där lärarutbildare från Stockholms universitet, Göteborgs universitet och Umeå universitet deltagit i arbetet. På temat ”svenska och engelska i flerspråkighetsperspektiv” har de studerande undersökt olika frågeställningar inom det övergripande temat. Studierna har omfattat åldersgrupper från förskolan upp till vuxenutbildningen.

Vid den avslutande konferensen i november bjöds det på ett rikt och varierande program. Presentationerna spände över vitt skilda fält och behandlade lärares uppfattningar och praktiker både inom elevers lärande i specifika språkämnen och i skolan generellt.

Keynote speaker på konferensen var professor David Little från Trinity College, Dublin. Andra inbjudna talare var Christina Hedman, Stockholms universitet, Liss Kerstin Sylvén, Göteborgs universitet, Eva Kristina Salameh, Skånes universitetssjukhus och Hanna-Máret Outakoski, Umeå universitet.

Det var glädjande att se kollegor från andra institutioner och andra universitet, liksom personal från Skolverket.

Bilder och kommentarer från dagarna

Samtliga bilder är tagna av privat fotograf.

Ingela Finndahl, Göteborgsuniversitet.

…hur viktigt det är att skapa ett gott och tillåtande klassrumsklimat där engagemang för lärande skapas samt där eleverna känner sig trygga och vågar prata på målspråket

Keynote speaker var prof. David Little (i mitten) från Trinity College, Dublin.

Fantastiskt med David Littles sammanfattning, att få helheten och ett metaperspektiv

SEMLA - andra doktorander

Välordnat och ett spännande innehåll

Kollegor SEMLA 1