Gästdoktorand Francesco Beccuti – samarbete över förväntan

Inget blev som planerat när gästdoktorand Francesco Beccuti kom på besök till Stockholm mitt under utbrottet av Covid-19. Trots detta utvecklades ett internationellt samarbete över förväntan!

Paola Valero och Francesco Beccuti: Foto: Privat.

Francesco Beccuti började som gästdoktorand precis vid utbrottet av Covid-19. Inget blev som planerat, och redan några dagar efter han kom hit, åkte han tillbaka hem till Turin i Italien. Trots detta, fortsatte Francesco samarbetet med sina huvudhandledare som om ingenting hade hänt. Han deltog också i flera doktorandkurser på distans. Och nu, fyra år senare, är han en fast medlem av forskargruppen SOCAME.

– Det här är ett exempel på vad bra det kan bli när man odlar sina internationella kontakter, säger Paola Valero, som varit hans biträdande handledare.

– I slutet av 2022 disputerade Francesco på sitt avhandlingsarbete "The subject of mathematics" och fick en examen med hedersbetygelser. Francescos senast artikel "Stories of devoted university students: the mathematical experience as a form of ascesis" har varit ett stort bidrag och inspiration för både vårt arbete i SOCAME-gruppen och inom IMMPACT-projektet. Vi är så glada att han är en del av gruppen!

Se ytterligare information om publikationen