Maja Torres Madzar utsedd till Årets lärare 2023

Maja Torres Madzar vid Institutionen för ämnesdidaktik har blivit utsedd till Årets lärare 2023. Stort grattis Maja!

Maja Torres Madzar.
Maja Torres Madzar. Foto: Privat.

Maja Torres Madzar undervisar i samhällskunskap med ämnesdidaktik i grundlärarprogrammet samt samhällskunskapsdidaktik i ämneslärarprogrammet.

”Hon får oss att våga tänka nytt och tänka tillsammans!

I motiveringen till hennes utmärkelse står det att hon utses till årets lärare för att hon, genom att leva som hon lär, konkret utmanar studenter att våga pröva nytt i sina uppgifter. Gång på gång konkretiserar Maja vart studenterna är på väg och i vilka fallgropar man som lärare kan hamna i samhällskunskapsundervisning.

Om Maja förespråkar exempelvis responsivitet, eller att ha ett tydligt fokus med lektionen – är det inga tvivel om att även hennes egna seminarier byggs upp utifrån dessa principer.
Studenterna uppskattar att hon är lyhörd för vad gruppen har för frågor och anpassar och bygger undervisningen på de individer som kliver innanför hennes klassrumsdörr den dagen. Maja utmanar studenterna i relation till den verklighet i vilken de kommer att verka och utgår från mantrat att ”det är tankejobbet som är det viktiga”.

Under Majas seminarier uppmuntras studenterna att ställa frågor och hela tiden visa upp sina uppgifter för hela gruppen när de undrar någonting så att de kan tänka kring sina funderingar tillsammans som grupp. Hon visar sin lyhördhet också genom att ta anteckningar och ta sig tid även efter lektionernas slut att lyssna färdigt på studenternas tankar, åsikter och funderingar kring kursen och utbildningens utformning i stort.

Vad tror du det är som gör att studenterna uppskattar din undervisning?

– Jag är alltid medveten om att det är blivande lärare jag möter – och försöker därför föregå med goda och praktiska exempel, säger Maja. All undervisning är en form av modellering där jag med hjälp av metafrågor och begrepp belyser mina egna didaktiska val, som vi sedan tillsammans kan diskutera och problematisera. Det brukar många uppskatta.

– När jag planerar kurser brukar jag också prioritera tillfällen för studenterna att öva på de förväntade studieresultaten. Det ställer höga krav på både studenterna och mig, men ger också större möjligheter att via övningarna få syn på hur jag på bästa sätt kan stötta studenterna och bygga kommande undervisning, både direkt och inför nästa kurstillfälle.

Vad ska du göra för prispengarna?

– Det har jag inte riktigt hunnit fundera på ännu. Men en sak studenter efterfrågat är att samla och tillgängliggöra övningarna de genererar i kurs, både för att dela med sig till andra studenter och för att återkomma till som verksamma lärare. Det skulle vara spännande att undersöka formerna för det.

Läs även

De är årets lärarpristagare