Maria Andrée befordrad till professor

I februari blev Maria Andrée vid Institutionen för ämnesdidaktik befordrad till professor inom didaktik med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena. Här kan du läsa om den forskning hon bedriver.

Maria Andrée
Maria Andrée. Foto: Privat.

– Mitt forskningsintresse spänner brett inom didaktik och ämnesdidaktik, även om jag i min egen forskning framförallt ägnar mig åt undervisning i naturvetenskapliga och naturorienterande ämnen, berättar Maria.

– Mitt huvudintresse är vad som pågår i klassrummet och vilka förutsättningar det ger för elevers lärande och delaktighet. Ett stort fokus i forskningen är att ta reda på vad som är viktigt för att elever ska bli engagerade medborgare och kunna hantera komplexa samhällsfrågor.

– Det övergripande syftet med min forskning är att utveckla redskap för lärares arbete med planering, genomförande och analys av undervisning. En viktig miljö för denna forskning är Stockholm Teaching & Learning Studies. Jag vill bidra till att stärka lärares kritiska analys av vardagliga undervisningspraktiker. Det handlar om en kritisk blick på vad elever ges möjligheter att lära sig och hur undervisningen kan skapa förutsättningar för detta, förklarar Maria.

– Jag har också arbetat med en forskningslinje som bland annat tar sikte på när industriaktörer deltar i naturvetenskaplig undervisning. Vad är deras avsikter med att delta i undervisningen? Och vad kan det få för konsekvenser på undervisningens medborgarbildande syften?