Forskningsämne Naturvetenskapernas didaktik
Forskningen inom naturvetenskapernas didaktik fokuserar på frågor om undervisning och lärande av naturvetenskap på olika nivåer inom utbildningssystemet samt inom extramurala lärandesammanhang.
Institutionens forskare inom naturvetenskapernas didaktik använder en rad olika datainsamlingsmetoder och angreppssätt, som intervjuer, klassrumsobservationer, enkäter, textanalys samt modellering och design av undervisning. Forskningen sker ofta i samverkan med kommuner och skolor, bland annat i form av undervisningsutvecklande forskningsprojekt i nära samarbete med lärare.
Flera av forskarna har en tvärvetenskaplig ingång med forskningsintressen som rör exempelvis utbildning för hållbar utveckling, SSI, språk, genus och sexualitet samt identitet.
Relaterat forskningsämne
Didaktik
På denna sida
Forskare
Anna Danielsson
Professor

Anastasios Kapodistrias
Doktorand

Anna Carin Nyberg
Universitetsadjunkt
Auli Arvola Orlander
Docent

Beatrice Hansen
Forskarstuderande

Carl-Johan Rundgren
Professor

Cecilia Caiman
Universitetslektor

Charlotta Billing
Universitetsadjunkt

Iann Lundegård
Universitetslektor, Docent

Jakob von Gyllenpalm
Universitetslektor

Jesus Piqueras Blasco
Docent, Programansvarig masterprogram ma/nv-didaktik

John Airey
Professor

Karim Hamza
Professor

Kerstin Danckwardt-Lillieström
Forskarstuderande

Kristin Persson
Forskarstuderande
Lars Forsberg
Universitetsadjunkt, SR naturvetenskapernas didaktik

Maria Andrée
Professor, Stf prefekt

Maria Weiland
Forskarstuderande

Matti Karlström
Adjunkt

Nhu Truong
Forskarstuderande

Ola Palm
Adjunkt

Patrik Lindholm
Forskarstuderande

Per-Olof Wickman
Professor Emeritus

Sara Planting-Bergloo
Adjungerad lärare

Sebastian Björnhammer
Forskarstuderande

Sofie Stenlund
Universitetsadjunkt

Veronica Flodin
Universitetslektor

Zeynep Ünsal
Universitetslektor
