Stockholms universitet

Didaktik handlar om konsten och vetenskapen att undervisa och lära ut. Det är ett område inom pedagogiken som försöker besvara tre centrala frågor: Vad ska läras ut, hur ska det läras ut, och varför ska det läras ut.

Didaktik omfattar frågor om kunskapsurval, undervisningsmetoder och hur lärande sker i olika sammanhang. Man kan se det som planering, genomförande och analys av undervisning, men med ett särskilt fokus på varför man väljer just vissa mål, innehåll och arbetssätt. Den välkända didaktiska frågetriangeln – vad, hur, varför – används ofta som verktyg för att analysera och planera undervisning. Didaktik rör alltså relationerna mellan lärarens val av innehåll och metoder och vad eleverna faktiskt lär sig.  

Vid Stockholms universitet är den didaktiska forskningen indelad i allmändidaktik och ämnesdidaktik, som rör specifika skolämnen.

Undervisning, studenter diskuterar
På denna sida

Didaktik för ansvarsfulla och hållbara samhällen

Barn med surfplatta i skolmiljö

Estetiska ämnenas didaktik

Dramadidaktik - Forskningsämne

Forskning om högre utbildning

Studenter i Aula Magna

Humanistiska ämnenas didaktik

Företagsekonomididaktik - Forskningsämne

Livslångt lärande, bildning och utvecklingen av civilsamhället

Grupp av människor sittande i skog, ser ut som att de lär sig något tillsammans.

Matematikdidaktik

Matematikdidaktik - Forskningsämne

Naturvetenskapernas didaktik

Naturvetenskapernas didaktik - Forskningsämne

Samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Samhällskunskapsdidaktik - Forskningsämne

Språkdidaktik

Svenska med didaktisk inriktning - Forskningsämne

Svenska som andraspråk

Barn läser böcker i ett bibliotek. Foto: LightField. MostPhotos

Yrke, yrkesutbildning och professionsutveckling

 Män i möbelsnickeri

researchSubjectPageLayout