Didaktik
Didaktik handlar om konsten och vetenskapen att undervisa och lära ut. Det är ett område inom pedagogiken som försöker besvara tre centrala frågor: Vad ska läras ut, hur ska det läras ut, och varför ska det läras ut.
Didaktik omfattar frågor om kunskapsurval, undervisningsmetoder och hur lärande sker i olika sammanhang. Man kan se det som planering, genomförande och analys av undervisning, men med ett särskilt fokus på varför man väljer just vissa mål, innehåll och arbetssätt. Den välkända didaktiska frågetriangeln – vad, hur, varför – används ofta som verktyg för att analysera och planera undervisning. Didaktik rör alltså relationerna mellan lärarens val av innehåll och metoder och vad eleverna faktiskt lär sig.
Vid Stockholms universitet är den didaktiska forskningen indelad i allmändidaktik och ämnesdidaktik, som rör specifika skolämnen.
- Didaktik för ansvarsfulla och hållbara samhällen
- Estetiska ämnenas didaktik
- Forskning om högre utbildning
- Humanistiska ämnenas didaktik
- Livslångt lärande, bildning och utvecklingen av civilsamhället
- Matematikdidaktik
- Naturvetenskapernas didaktik
- Samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
- Språkdidaktik
- Svenska som andraspråk
- Yrke, yrkesutbildning och professionsutveckling
Didaktik för ansvarsfulla och hållbara samhällen
Centralt för ämnet är hur undervisning, lärande och förmågor utvecklas i mötet mellan människor i olika miljöer och sammanhang. Vi undersöker didaktiska frågor ur ett brett, samhälleligt perspektiv, som inte nödvändigtvis tar sin utgångspunkt i skolan med dess ämnesindelning.
Didaktik för ansvarsfulla och hållbara samhällen
Humanistiska ämnenas didaktik
De humanistiska ämnenas didaktik utgår från humanistiska skolämnen såsom historia, religionskunskap och filosofi. I bred mening är intresset inriktat mot vad ämnena är i förhållande till vad det kunde eller borde vara i skola, samhälle, högre utbildning och professionsutbildningar.
Humanistiska ämnenas didaktik
Livslångt lärande, bildning och utvecklingen av civilsamhället
Forskare inom livslångt lärande, bildning och utvecklingen av civilsamhället intresserar sig för lärande som en livslång process, som inte bara tar form i formell utbildning.
Livslångt lärande, bildning och utvecklingen av civilsamhället
Matematikdidaktik
Forskning i matematikdidaktik består av systematiska studier av de många aspekterna av matematikämnet i skolan. Forskningen innefattar alla nivåer i skolsystemet samt behandlar även lärarutbildning och matematiklärares och andra vuxnas matematiklärande i sin profession.
Matematikdidaktik
Samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
De samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik utgår från samhällsvetenskapliga ämnen såsom samhällskunskap, geografi, ekonomiska ämnen och psykologi. I bred mening är intresset inriktat mot vad ämnena är i förhållande till vad det kunde eller borde vara i skola, samhälle, högre utbildning och professionsutbildningar.
Samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
Svenska som andraspråk
Svenska som andraspråk är ett mångfacetterat forskningsämne med hög samhällsrelevans. Inom ämnet bedriver vi forskning om barns, ungas och vuxnas flerspråkighet, språkutveckling och språkanvändning i skola och andra formella och informella utbildningssammanhang, på arbetsplatser och i samhället.
Svenska som andraspråk
Yrke, yrkesutbildning och professionsutveckling
Inom temat är vi intresserade av hur människor lär sig yrken och utvecklas inom olika yrkesområden. Centralt är yrkesutbildning både i gymnasium och komvux. Forskningen inriktar sig på frågor inom yrkesskolor och arbetslivet, samt övergångar från utbildning till yrkeslivet från olika perspektiv.
Yrke, yrkesutbildning och professionsutveckling