Forskningsämne Språkdidaktik
Forskningsområdet språkdidaktik innefattar svenska, engelska och moderna språk med didaktisk inriktning. Svenska som andraspråk ingår också i forskningsområdet.
Vår forskning handlar exempelvis om barns och ungas litteracitetsutveckling, texter och textanvändning (svenska) samt språkinlärning, språkanvändning och flerspråkighet hos både yngre och äldre (engelska och moderna språk). I området ingår också litteraturdidaktiska frågor, liksom multimodala perspektiv på interaktion, språk och lärande.
Forskningen är ofta tvärvetenskaplig, och vi samarbetar med bland annat ämnesdidaktiker från andra fält för att undersöka litteracitetspraktiker, och med lingvister såväl som pedagoger i projekt om språklärande och språkundervisning samt bedömning av språklig kompetens. Forskning om lärares uppfattningar om sitt ämne och forskning som genomförs med lärare är andra fokusområden.
Läs mer om forskningsämnet svenska som andraspråk
Relaterat forskningsämne
Didaktik
På denna sida
Forskare
Anna Chryssafis
Universitetslektor, Prefekt

Anna Bergström
Universitetslektor

BethAnne Yoxsimer Paulsrud
Universitetslektor

Camilla Bardel
Professor

Eva Nilson
Universitetslektor, Programansvarig grundlärarprogrammet F-3, SR svenska didaktisk inriktning

Ewa Jacquet
Universitetslektor

Joakim Sigvardson
Universitetslektor, SR eng/moderna språk didaktisk inriktning

Katarina Rejman
Universitetslektor

Kristina Danielsson
Professor

Laura Sánchez Pérez
Universitetslektor

Mara Haslam
Universitetslektor

Per Blomqvist
Universitetslektor

Pia Raattamaa Visén
Universitetslektor, Docent

Per Wennlund
Universitetslektor

Tore Nilsson
Universitetslektor, SR FN språkdidaktik

Una Cunningham
Professor emerita

Forskargrupper
Nyheter
Kalender
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen inom ämnet bedrivs vid Institutionen för ämnesdidaktik.
Institutionen för ämnesdidaktik