Stockholms universitet

Forskningsprojekt LäST – Läsa-skriva-tala

I projektet LäST undersöker vi vilka textaktiviteter som kopplas till läsning och hur elever i årskurserna 1, 5 och 9 ser på läsning och sig själva som läsare.

Vi är intresserade av didaktiska frågor i förhållande till skönlitterär läsning i skolan. Vår forskning är klassrumsnära och genom observationer och intervjuer har vi närmat oss frågor om vilka textaktiviteter som kopplas till läsningen och hur eleverna ser på läsning och sig själva som läsare.

Vi har samlat in empiri i grundskolans årskurs 1, 5 och 9. Publikationen från 2020 handlar om årskurs 5 och vi skriver just nu på en artikel utifrån årskurs 9-empirin.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Katarina Rejman

Universitetslektor, Programansvarig grundlärarprogrammet F-3

Institutionen för ämnesdidaktik
Katarina Rejman (Bild: Svenska barnboksinstitutet)

Medlemmar

Eva Söderberg

Universitetslektor

Högskolan Dalarna

Sari Vuorenpää

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Sari Vuorenpää

Publikationer