Hos oss blir du lärare från förskoleklass till gymnasienivå, dramapedagog eller kulturskolepedagog. Du som redan undervisar kan fördjupa eller komplettera dina kunskaper.
Call for Papers till LFK 2025 – skicka in bidrag här
Den 28 oktober är det dags för Lärarnas forskningskonferens 2025. Om du vill du presentera ett ämnesdidaktiskt forsknings- eller utvecklingsprojekt, ska du skicka in bidraget här.
I början av maj samlades nätverket BLÆK för en inspirerande dag med föreläsningar, samtal och kreativa workshops. Fokus var på hur lek, estetik och konst kan främja de yngre barnens lärande. Forskare från hela Norden möttes för att utforska estetiska processer i teori och praktik.
I en ny bok introducerar Per Wennlund, Tore Nilsson och Oliver Smith uppgiftsbaserad språkundervisning. De beskriver denna ansats som ett sätt att utveckla kommunikativ förmåga på ett nytt språk genom att elever löser uppgifter av olika slag.
Oliver Smith arbetar som lärare i engelska och moderna språk och kom till SU 2015. Med ett stort intresse för hur man bäst lär ut språk fördjupar han sig gärna i elevernas perspektiv – något han nyligen gjorde genom att själv bli språkelev under en resa till Peru.
Sally Salih har blivit utsedd till ny verksamhetsnära dataskyddssamordnare vid Institutionen för ämnesdidaktik. Rollen är ny på SU och syftar till att stärka dataskyddsarbetet lokalt samt säkerställa att lagstiftningen, särskilt kring GDPR, följs i den dagliga verksamheten.
Språkstudion anordnar språkcaféer på en rad olika språk varje vecka, både på campus och via Zoom. På måndagar kan du besöka språkcaféer på rumänska, arabiska, dari/farsi, kantonesiska, nederländska, spanska, tyska och japanska. Välkommen!
Språkstudion anordnar språkcaféer på en rad olika språk varje vecka, både på campus och via Zoom. På måndagar kan du besöka språkcaféer på rumänska, arabiska, dari/farsi, kantonesiska, nederländska, spanska, tyska och japanska. Välkommen!
Hur uttrycker lärare sina synsätt på flerspråkighet i skolan? Forskare från åtta länder har undersökt hur lärare talar om flerspråkighet– och upptäckt spänningar i deras sätt att uttrycka sig särskilt om migrerande föräldrar. Seminariet hålls på engelska.
Hur uttrycker lärare sina synsätt på flerspråkighet i skolan? Forskare från åtta länder har undersökt hur lärare talar om flerspråkighet– och upptäckt spänningar i deras sätt att uttrycka sig särskilt om migrerande föräldrar. Seminariet hålls på engelska.
Seminariet fokuserar på lärarutbildares syn på samhällskunskapslärarutbildningens roll, samt deras egna roller och digitala kompetens i arbetet med att förbereda blivande samhällskunskapslärare för skolans demokratiuppdrag.
Seminariet fokuserar på lärarutbildares syn på samhällskunskapslärarutbildningens roll, samt deras egna roller och digitala kompetens i arbetet med att förbereda blivande samhällskunskapslärare för skolans demokratiuppdrag.