Forskargrupp FULK – Flerspråkighet Undervisning och Lärande i Kritiskt perspektiv
Gruppen behandlar forskning om minoritiserad flerspråkighet i en majoritetsspråkskontext – och på vilka sätt barn, ungdomar och vuxna får möjlighet att använda och utveckla minoritiserade språk och majoritetsspråket.
Gruppbeskrivning
Gruppen behandlar forskning om minoritiserad flerspråkighet i en majoritetsspråkskontext, och på vilka sätt barn, ungdomar och vuxna ges möjlighet att använda och utveckla såväl minoritiserade språk som majoritetsspråket. En fråga är hur det kan möjliggöras via utbildning och undervisning som är hållbar, högkvalitativ och rättvis. Ett kritiskt perspektiv är vägledande för gruppens forskningsfokus.
I gruppen presenterar och diskuterar vi manus av olika slag, specifika teman, publikationer eller erfarenheter från konferenser och andra nätverksutbyten.
Vi ser gärna tvärvetenskapliga möten och träffarna involverar även presentationer av och diskussioner med gästforskare. Gruppen välkomnar alla forskare och doktorander som är intresserade av detta forskningsfokus.