Forskningsprojekt Att ompröva språkundervisning för vuxna via kritiska tvärvetenskapliga perspektiv
I det här forskningsprojektet undersöker vi betydelsen av undervisning inom anpassad kommunal vuxenutbildning och folkhögskola, med särskilt fokus på undervisning i svenska.
Projektbeskrivning
I dag tenderar vuxna med dövhet, hörselnedsättning, intellektuell funktionsnedsättning, posttraumatiskt stressyndrom (PTSD), migrationsstress och andra hälsotillstånd som kan påverka lärande att utestängas från arbetsmarknaden och det ordinarie utbildningssystemet. I det här forskningsprojektet undersöker vi de alternativa och underbeforskade undervisningspraktiker som erbjuds för dessa elevgrupper inom kommunal vuxenutbildning och folkhögskola, med särskilt fokus på språkundervisning i svenska.
Det övergripande syftet med projektet är att bidra med ny kunskap om de här alternativa undervisningspraktikerna samt bidra till en mer komplex och nyanserad förståelse för begrepp som inkludering och integration.
Våra frågeställningar är:
- Vad kännetecknar undervisningen?
- Vilken betydelse har undervisningen för elever och lärare?
- Hur kan lokala perspektiv relateras till frågor om makt, etik och utbildningspolicy?
I projektet intresserar vi oss för vidgade perspektiv på språk, litteracitet och lärande och hur språkundervisning kan erbjudas på ett mer rättvisande sätt inom utbildningssystemet som helhet.
Om studien
Med utgångspunkt i lingvistisk etnografi kommer vi att bedriva fältarbete i en folkhögskola och två kommunala vuxenutbildningar, där vi undersöker klassrumspraktiker och intervjuar lärare och elever. Projektet utgår från ett elevperspektiv genom att vi följer fokuselever i deras undervisningsvardag vid varje enhet. De lokala perspektiven kopplas till de regelverk och den socio-politiska kontext som omgärdar verksamheterna. Teoretiskt baseras projektet på en tvärvetenskaplig kombination av kritisk sociolingvistik och critical disability studies, vilket möjliggör en (om)prövning av rådande språkutbildning för vuxna ur ett kritiskt-teoretiskt perspektiv.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Christina Hedman
Professor
Medlemmar
Elizabeth Adams Lyngbäck
Universitetslektor
Enni Paul
Universitetslektor
Jenny Rosén
Universitetslektor, Docent