Jenny RosénProfessor
Om mig
Jag är professor i språkdidaktik med inriktning svenska som andraspråk. Min forskning är inriktad mot flerspråkighet, litteraciteter och mångfald i olika utbildningskontexter med särskilt fokus på språkundervisning i relation till demokrati, hållbarhet, social och epistemisk rättvisa. Flera forskningsprojekt har varit undervisningsutvecklande och genomförts i samverkan med verksamma lärare.
Jag är vetenskaplig ledare för Stockholm Teaching & Learning Studies som är en plattform för ämnesdidaktisk undervisningsutvecklande forskning. Vidare ingår jag i den lokala ULF-samordningsgruppen vid Stockholms universitet och arbetar som samordnare vid kansliet för ULF Huvudstadsnoden.
Jag ingår även i nätverket Flerspråkighet i Sverige (FLIS).
Undervisning
Jag undervisar främst i kurser inom svenska som andraspråk på olika nivåer.
Handledning inom forskarutbildning:
Eirini Akavalou, Inst. för ämnesdidaktik, SU
Karin Wesslén, Inst. för ämnesdidaktik, SU
Sejla Kilim, Umeå universitet
Tidigare handledning inom forskarutbildning: Katarina Sundström Rask (lic), Cristina Jarl (lic), Erika Bomström Aho, Sofia Gille (lic), Kristina Hellmark, Pernilla Olsson (lic), Sofia Lindén
Forskning
Forskningsprojekt
Att ompröva språkundervisning för vuxna via kritiska tvärvetenskapliga perspektiv (2024-2027)
Avslutade projekt
Visuella resurser i språkundervisning inom sfi och särskild utbildning för vuxna (2022-2023) Skolforskningsinstitutet.
Grundläggande litteracitetsundervisning inom sfi (2020-2022) Skolforskningsinstitutet.
Språkutvecklande arbetssätt inom sfi (2018-2020), Ifous.
Modersmålsundervisning och studiehandledning i grundskolan – praktik, villkor och pedagogik (2015-2017).
Publikationer i urval:
Hedman, C., Adams Lyngbäck, L., Paul, E., Rosén, J. (2025). Ethics in aesthetic space: representing ethical-affective relations. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–13.
Hedman, C., Adams Lyngbäck, L., Paul, E., Rosén, J. (2025). “And then what?”: Creating suspense in storytelling in accommodated language education for adults via a crip linguistics approach. Language and Education.
Adams Lyngbäck, L., Paul, E., Hedman, C., & Rosén, J. (2025). “Marita is hard of hearing too. She understands more”: Linguistic care work among immigrant deaf and hard of hearing students and teachers. Journal of Critical Study of Communication and Disability, 3(1), 19–34.
Rosén, J., Ljung-Egeland, B., Norlund Shaswar, A. & Wedin, Å. (2025). Litteracitet inom andraspråksundervisning för vuxna. Studentlitteratur
Norlund Shaswar, A., Ljung Egeland, B., Rosén, J., & Wedin, Å. (2024). Ethical dilemmas of translanguaging pedagogy in L2 and basic literacy education for adults: social justice and ethics of care. Ethnography and Education, 1–18. https://doi.org/10.1080/17457823.2024.239094
Hedman, C., Adams Lyngbäck, L., Paul, E. & Rosén, J. (2024). Epistemic Reciprocity Through a Decolonial Crip Literacy in Accommodated Language Education for Adults, Applied Linguistics, https://doi.org/10.1093/applin/amae029
Ljung Egeland, B., Rosén, J., Bergström, J., Norlund Shaswar, A., Wedin, Å., & Winlund, A. (2023). Forskningsetiska frågor i flerspråkiga kontexter: Dilemman vid studier med vuxna och ungdomar med kort tidigare skolbakgrund. I M. Nelson, M. Michanek, M. Rydell, S. Sayehli, K. Skogmyr Marian, & G. Sundberg (Red.), Språk i praktiken – i en föränderlig värld. Rapport från ASLA-symposiet. Stockholms universitet, 7–8, april 2022 (s. 309–329). https://doi.org/10.17045/sthlmuni.24321526
Rosén, J. & Lundgren, B. (2021). Challenging Monolingual Norms through Pedagogical Translanguaging in Adult Education for Immigrants in Sweden?, I: Juvonen, P. & Källkvist, M. (red.) Pedagogical Translanguaging: Teachers and Researchers Shaping Plurilingual Practices. Clevedon: Multilingual Matters.
Hermansson, C., Norlund Shaswar, A., Rosén, J. & Wedin, Å. (2022). Teaching for a monolingual school? (In)visibility of multilingual perspectives in Swedish teacher education, Education Inquiry, 13:3, 321-337,
Straszer, B., Paulsrud, B. & Rosén, J. (2022). Introduction to the special issue on translanguaging in the age of mobility, Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communication, 41(3), 253-259