Forskningsprojekt Arvspråksundervisning: Exemplet komplementära polska statliga skolor
I det här forskningsprojektet undersöker vi komplementära polska skolor. Syftet med projektet är att bättre förstå hur skolorna kan bidra till flerspråkiga barns språk- ock kunskapsutveckling. För att ta reda på det analyserar vi bland annat styrdokument och lärarnas ideologier.
Projektbeskrivning
Det här forskningsprojektet syftar till att öka kunskapen om komplementär arvspråksundervisning med särskilt fokus på komplementära polska statliga skolor Det är skolor som erbjuder en kostnadsfri kompletterande undervisning på polska för polsktalande barn utanför Polen, och som ombesörjs av Center for Development of Polish Education Abroad, som är en del av det polska Utbildnings- och forskningsdepartementet.
Undervisningen sker både på grundskole- och gymnasial nivå och innehåller två ämnen; Polska språket (inklusive skönlitteratur) och Polenkunskap, ett ämne som behandlar polsk kultur, geografi och historia, med i genomsnitt fyra undervisningstimmar per vecka. Ett barn får gå i en sådan komplementär skola under förutsättning att hen är inskriven i vistelselandets officiella skolsystem.
Kort historik
Totalt finns det 70 polska skolor i 36 länder. Under läsåret 2022/2023 erbjöds komplementär utbildning till cirka 16 000 elever av närmare 600 lärare. Skolorna skapades av den polska staten i mitten av 1960-talet under inflytande av polska diplomater och statligt anställda utomlands. Syftet var att undgå sovjetisk indoktrinering, eftersom man fram till mitten av 1960-talet var tvungen att utbilda sina barn inom det sovjetiska utbildningssystemet av ryska lärare på ryska.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Dorota Lubinska
Universitetslektor
Publikationer
Lubińska, D. (inskickat).
The Polish population and its language in Sweden. I: P. Romanowski & A. Seretny (Red.), Polish as a heritage language across the world. Routledge.
Mer om projektet
Konferensbidrag
Lubińska, D. (2023, juni). Exploring a cross-border heritage language education policy: The case of Polish. [Konferenspresentation – poster]. International Symposium on Bilingualism 14, Macquarie University, Sydney, Australien 26-30 juni, Diversity now.
Lubińska, D. (2018, november). Polska skolor i Norden. Institutionell inramning i ett kritiskt perspektiv Preliminära resultat [Konferenspresentation]. Högskolan Dalarna, Falun 12–13 november 2018, Modersmål, minoritet och mångfald. Flerspråkiga identiteter i en nordisk utbildningskontext.