Stockholms universitet

Forskningsprojekt Ett pluricentriskt perspektiv på undervisningen i svenska i grundskolan i Finland och Sverige

Syftet med projektet är att jämföra och analysera hur svenska undervisas i Finland och Sverige. Fokus ligger på att identifiera likheter och skillnader i undervisningspraktiker, med målet att belysa hur kontextuella och kulturella faktorer kan påverka ämnesundervisningen i de båda länderna.

Projektbeskrivning

Svenska är ett pluricentriskt språk, vilket innebär att det talas i flera länder, främst i Sverige och Finland. I Sverige är svenska huvudspråket, medan det i Finland är ett av landets två nationalspråk. Språkpolicyn skiljer sig dock mellan länderna. Finland är officiellt tvåspråkigt, med svenska som ett minoritetsspråk, medan svenska är majoritetsspråk i Sverige. I båda länderna talas också många andra språk, men den språkliga mångfalden är större i Sverige på grund av högre immigration.

Skolan är en central institution som både reflekterar och påverkas av ett lands språkpolicy och språkanvändning. I detta projekt undersöker vi hur svenska undervisas i årskurs 1–9 i Finland och Sverige. Vi analyserar undervisningsmetoder och mål i de svenskämnen som utformats för ländernas heterogena elevgrupper. I Sverige omfattar detta ämnena svenska och svenska som andraspråk, och i Finland bland annat Svenska och litteratur, Svenska som andraspråk och litteratur, Svenska som det andra inhemska språket samt A- och B-svenska.

Syftet med projektet är att identifiera gemensamma och landsspecifika undervisningsideologier och -praktiker i ett litet pluricentriskt språk som svenska – och undersöka hur detta påverkas av språkideologiska, policyrelaterade och historiska förutsättningar.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ulrika Magnusson

Universitetslektor, Docent

Institutionen för ämnesdidaktik

Medlemmar

Camilla Rosvall

Åbo Akademi
Camilla Rosvall

Marie Nelson

Universitetslektor

Institutionen för svenska och flerspråkighet
Marie Nelson

Siv Björklund

Åbo Akademi
Siv Björklund

Ulrika Magnusson

Universitetslektor, Docent

Institutionen för ämnesdidaktik

researchProjectPageLayout