För dig som är intresserad av språk och kommunikation i nutid och dåtid, språkkontakt eller språkinlärning har vi ett brett utbud av kurser och program.
Vid Institutionen för svenska och flerspråkighet ger vi högre seminarier och kollokvier, där vi avhandlar egen forskning och aktuell forskning inom olika områden, rapporter från konferenser m.m.
Vi lanserar nya webbplatser den 12 maj för Centrum för tvåspråkighetsforskning och Tolk- och översättarinstitutet, TÖI, vid Institutionen för svenska och flerspråkighet, Svefler. De kommer att få en layout, struktur och funktionalitet i linje med Svefler och Stockholms universitet.
Delta i en enkätundersökning om tolkars attityder till distanstolkning och professionell status under covid-19-pandemin. Vi är intresserade av att få höra mer om hur pandemin har påverkat tolkars trivsel i yrket och vad de tycker om olika distanstolkningslösningar.
Högre seminariet i tvåspråkighetsforskning, som ges på engelska. L2 acquisition of Swedish noun-phrase structure: complexity vs frequency accounts. Anders Agebjörn (Seminariet med Susan Sayehli är inställt.)
Högre seminariet i tvåspråkighetsforskning, som ges på engelska. L2 acquisition of Swedish noun-phrase structure: complexity vs frequency accounts. Anders Agebjörn (Seminariet med Susan Sayehli är inställt.)
Grammatikkollokviet. Adverb i vardande: Om gränsen mellan prepositionsfraser och adverb i svenska. Matilda Edgren, doktorand och Adrian Sangfelt, universitetslektor vid Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet.
Grammatikkollokviet. Adverb i vardande: Om gränsen mellan prepositionsfraser och adverb i svenska. Matilda Edgren, doktorand och Adrian Sangfelt, universitetslektor vid Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet.
Interaktionsseinariet. Att ge och ta kritik: Analyser av feedback-interaktioner i högre utbildning. Gustav Lymer, Institutionen för pedagogik och didaktik, Oskar Lindwall, Institutionen för tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Göteborgs universitet.
Interaktionsseinariet. Att ge och ta kritik: Analyser av feedback-interaktioner i högre utbildning. Gustav Lymer, Institutionen för pedagogik och didaktik, Oskar Lindwall, Institutionen för tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation och IT vid Göteborgs universitet.