Stockholms universitet

Forskningsprojekt Skolämnet svenska som andraspråk på gymnasiet

Första delen av ett större projekt om svenska som andraspråk i förortsskolor. Delstudien baseras på fältarbete i tre språkligt heterogena skolor.

Svenska som andraspråk: Delstudie 1; Skolämnet svenska som andraspråk på gymnasiet.

Denna delstudie är del av ett större projekt om svenska som andraspråk (sva) i skolor belägna i urbana ytterområden i Sverige, baserad i klassrumsetnografi.

Delstudie 1 baseras på fältarbete (under mer än 1,5 år) i tre språkligt heterogena skolor, där en majoritet av eleverna studerade sva. De tre lärarna i studien var behöriga att undervisa i sva och hade dessutom lång erfarenhet av att undervisa i språkligt heterogena klassrum. I denna delstudie utforskar vi och kritiskt diskuterar:

  • diskurser om sva inom det akademiska fältet
  • pedagogisk stöttning av avancerat kunskapsinnehåll
  • relationen mellan flerspråkighet i kursplanen och flerspråkig användning i praktiken
  • observerad friktion i rådande policy (se Publikationer)

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Christina Hedman

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Christina Hedman

Ulrika Magnusson

Universitetslektor, Docent

Institutionen för ämnesdidaktik

Publikationer

Hedman & Magnusson, U. (2022).

Skolämnet svenska som andraspråk i internationellt perspektiv – exempel ur forskning [The school-subject Swedish as a second language from an international perspective – examples from research]. Skolverket. Skolämnet svenska som andraspråk i internationellt perspektiv.pdf (skolverket.se)

Hedman, C., & Magnusson, U. (2020).

Svenska som andraspråk i gymnasieskolan – praktik och ideologi i tre gymnasieskolor. Lisetten, 30(1), 20–21.