Stockholms universitet

Forskargrupp Litteracitet och multimodalitet – LiM

Gruppen behandlar forskning om litteracitet, meningsskapande och klassrumsinteraktion i olika ämnen.

Gruppbeskrivning

Gruppen behandlar forskning om litteracitet, meningsskapande och klassrumsinteraktion i olika ämnen. I första hand intresserar vi oss för forskning som har ett multimodalt perspektiv, det vill säga sådan forskning som rör användning av olika modaliteter (kommunikationssätt) som till exempel tal, skrift, bild, gester och kroppsligt agerande. Vi inkluderar även användningen av olika språk i det multimodala perspektivet.

Vi är särskilt intresserade av lärares design för lärande, elevers design i lärandet, och bedömning av elevers lärande så som det uttrycks genom olika modaliteter. Ett centralt perspektiv rör vilka möjligheter till meningsskapande eleverna får genom lärarens design och genom de olika lärresurser som används. Ett bakomliggande mål med vår forskning är att verka för utformningen av klassrumspraktiker som kan bidra till alla elevers meningsskapande och möjligheter att visa sitt kunnande. Gruppen välkomnar tvärvetenskapliga möten. 

I gruppen diskuterar vi forskningen utifrån såväl empiriska resultat som teoretiska och metodologiska utgångspunkter. En viktig del i gruppens arbete är också att lägga fram och diskutera texter som är under arbete samt olika projektidéer.   

Alla intresserade är välkomna att delta i de möten vi bjuder in till.