Nyanlända ungdomars inträde i det svenska historieämnets diskurs

Seminarium

Datum: tisdag 2 december 2025

Tid: 13.00 – 14.30

Plats: P302, Sven Pedersen-rummet, Svante Arrhenius väg 20 A

I seminariet diskuteras vad två diskursiva perspektiv kan bidra med när man studerar texter skrivna av nyanlända ungdomar. Det handlar också om vilken betydelse perspektiven kan ha i undervisningen i Svenska som andraspråk, Historia och andra SO-ämnen – till exempel inom Språkintroduktionsprogrammet.

Karin Rehman. Foto: Johannes Rydström, Linnéuniversitetet.

Om Karin Rehman
Karin Rehman disputerade vid Linnéuniversitetet i februari 2025 i Svenska språket, inriktning flerspråkighet. Utifrån sin lärarbakgrund i svenska som andraspråk har hon i sitt avhandlingsprojekt intresserat sig för elevers parallella utveckling av andraspråk och ämneskunskaper.  

Innehåll
Med utgångspunkt i avhandlingen, Nyanlända ungdomars inträde i det svenska historieämnets diskurs, diskuteras texter ur två diskursiva perspektiv. Det ena perspektivet utgår från en socialsemiotisk, funktionell syn på språkligt meningsskapande vilket gör det möjligt att beskriva språkliga resurser som används. Det andra perspektivet är grundat i legitimerande kodteori och gör det möjligt att gradera ämnesinnehållets densitet, det vill säga täthet. Texterna som har undersökts samlades in under ett längre fältarbete där undervisningen följdes. De behandlar källkritik och är skrivna av nyanlända ungdomar och av deras historielärare. 

Av resultaten framgår att ett fåtal ämnesspecifika begrepp som kombineras med allmänna ord är tillräckligt för att eleverna ska kunna utföra källkritiska granskningar, tidigt i ämnesundervisningen. Även då ämnesinnehållets täthet är lägre bidrar variationen, realiserad med olika språkliga resurser, till att eleverna kan uttrycka sitt kunnande. 

De mönster som framträder mellan olika språkliga resurser och grad av ämnesinnehållets täthet visar dels vilka diskursiva resurser elever har tillgång till, dels vad som står på tur att utveckla. Det kan därmed ha betydelse för lärares planering av undervisningen. 

Därtill kan de två perspektiven representera en språkdidaktikers respektive en ämnesdidaktikers syn på texter, och öppna för möjligheten att tala om samma enheter i diskursen (ord, fraser, satser/passager, satskomplex/sekvenser) utifrån respektive ämne. Det skulle kunna ha betydelse för samarbetet mellan lärare som undervisar nyanlända och flerspråkiga elever när utbildningen ska bidra till parallell utveckling av svenska som andraspråk och ämneskunskaper.

eventNewsArticle

standard-article

true

{
  "dimensions": [
    {
      "id": "department.categorydimension.subject",
      "name": "Global categories",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Keywords",
      "name": "Keywords",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Person",
      "name": "Person",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "department.categorydimension.tag.Tag",
      "name": "Tag",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "amnesdidaktik.lokala.kat",
      "name": "Lokala kategorier Ämnesdidaktik",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.kalender",
          "name": "Lokal kalender",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.kalender.fo",
              "name": "Forskning",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        },
        {
          "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.kalender",
          "name": "Lokal kalender",
          "entities": [
            {
              "id": "amnesdidaktik.lokala.kat.kalender.om",
              "name": "Om institutionen",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Category.Events",
      "name": "Event Category (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [
        {
          "id": "webb2021.categorydimension.Category.Events.forskning",
          "name": "Forskning",
          "entities": [
            {
              "id": "webb2021.categorydimension.Category.Events.forskning.oppnaforelasningar",
              "name": "Öppna förelasningar",
              "entities": [],
              "attributes": [],
              "childrenOmitted": false,
              "localizations": {}
            }
          ],
          "attributes": [],
          "childrenOmitted": false,
          "localizations": {}
        }
      ],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label",
      "name": "Etiketter (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Label.en",
      "name": "Labels (Webb 2021)",
      "enumerable": true,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    },
    {
      "id": "webb2021.categorydimension.Keyword",
      "name": "Keywords (Webb 2021)",
      "enumerable": false,
      "entities": [],
      "localizations": {}
    }
  ]
}