Stockholms universitet

Forskningsprojekt Förståelse av svenska som andraspråk

Projektet vill bidra till att sätta prioriteringar för uttalsundervisning i svenska som andraspråk. Genom att identifiera de uttalsdrag som har störst betydelse för förståelsen och lyfta fram dem i undervisningen, kan inlärare snabbare göra sig förstådda.

Projektbeskrivning

Ett tydligt uttal är avgörande för att bli förstådd i svenska språket, både socialt och i arbetslivet. Svenska har specifika uttalsdrag som kan vara svåra att lära sig, och felaktig betoning eller uttal kan leda till missförstånd. Genom att identifiera de viktigaste uttalsaspekterna kan undervisningen fokusera på det som gör störst skillnad, vilket hjälper inlärare att snabbare utveckla sitt tal och känna sig trygga i sin kommunikation.

Syftet med det här projektet är därför att undersöka vilka delar av uttalsundervisningen i svenska som andraspråk som bör prioriteras. Med hjälp av laboratoriemetoder och akustiska analyser undersöker vi vilka uttalsaspekter som är viktigast för att göra svenskan lättare att förstå.

Våra resultat visar redan att det är viktigt för förståelsen att personer som lär sig svenska använder den skillnad i ljudlängd (kvantitetskontrast) som finns i betonade stavelser. Vi kommer också att undersöka andra faktorer, som vokallängd, betoning av ord och tonaccent.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Mara Haslam

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Mara Haslam presents at a research event.

Medlemmar

Elisabeth Zetterholm

Biträdande professor

Institutionen för kultur och samhälle, Linköpings universitet
Elisabeth Zetterholm

Publikationer

researchProjectPageLayout