Forskningsprojekt Projekt Skrivstöttning
Projekt Skrivstöttning i fyra språkmiljöer syftar till att tillsammans med verksamma lärare utveckla skrivpedagogiken i språkligt varierande miljöer.
Projekt Skrivstöttning är ett samarbetsprojekt mellan Åbo Akademi i Finland och Stockholms universitet samt Umeå universitet i Sverige.
Projektet inledde sin verksamhet år 2019 och finansieras av Svenska Kulturfonden samt Svensk-Österbottniska samfundet. Projekt Skrivstöttning i fyra språkmiljöer syftar till att tillsammans med verksamma lärare utveckla skrivpedagogiken i språkligt varierande miljöer, särskilt med avseende på stöttande skrivstrategier för elever i åk 7-9 med svenska som första och andraspråk.
Projektet som inledde sin verksamhet år 2019 är en fortsättning på projektet Skrivkompetens som var verksamt under åren 2014-2018. På kort sikt bidrar projektet med ny kunskap om hur elever i åk 7-9 producerar skriven text och hur lärare kan arbeta med olika framgångsrika stödstrukturer i skrivande. På längre sikt sprids kunskap om skrivstöttande verksamhet i skrivprocessen.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Ria Heilä-Ylikallio
Professor
Siv Björklund
Professor
Medlemmar
Camilla Rosvall
Doktorand
Katarina Rejman
Universitetslektor, Programansvarig grundlärarprogrammet F-3
Ulrika Magnusson
Universitetslektor, Docent