Stockholms universitet

Forskningsprojekt Projekt Skrivstöttning

Projekt Skrivstöttning i fyra språkmiljöer syftar till att tillsammans med verksamma lärare utveckla skrivpedagogiken i språkligt varierande miljöer.

Projekt Skrivstöttning är ett samarbetsprojekt mellan Åbo Akademi i Finland och Stockholms universitet samt Umeå universitet i Sverige.

Projektet inledde sin verksamhet år 2019 och finansieras av Svenska Kulturfonden samt Svensk-Österbottniska samfundet. Projekt Skrivstöttning i fyra språkmiljöer syftar till att tillsammans med verksamma lärare utveckla skrivpedagogiken i språkligt varierande miljöer, särskilt med avseende på stöttande skrivstrategier för elever i åk 7-9 med svenska som första och andraspråk.

Projektet som inledde sin verksamhet år 2019 är en fortsättning på projektet Skrivkompetens som var verksamt under åren 2014-2018. På kort sikt bidrar projektet med ny kunskap om hur elever i åk 7-9 producerar skriven text och hur lärare kan arbeta med olika framgångsrika stödstrukturer i skrivande. På längre sikt sprids kunskap om skrivstöttande verksamhet i skrivprocessen.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ria Heilä-Ylikallio

Professor

Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi
Ria Heilä-Ylikallio

Siv Björklund

Professor

Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi
Siv Björklund

Medlemmar

Camilla Rosvall

Doktorand

Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi
Camilla Rosvall

Katarina Rejman

Universitetslektor, Programansvarig grundlärarprogrammet F-3

Institutionen för ämnesdidaktik
Katarina Rejman (Bild: Svenska barnboksinstitutet)

Ulrika Magnusson

Universitetslektor, Docent

Institutionen för ämnesdidaktik

Publikationer