Stockholms universitet

Forskningsprojekt FRAM – De främmande språkens didaktik

Forskarskolan De främmande språkens didaktik – FRAM – bedrevs under perioden 2012-2015. Syftet var att låta redan verksamma lärare fördjupa sig i olika frågor relaterade till språkinlärning, språkundervisning och språklig bedömning.

Projektbeskrivning

Forskarskolan FRAM var en nationell forskarskola, och efter två och ett halvt års studier hade deltagarna genomgått en forskarutbildning upp till licentiatexamen.

Av hela femtio sökande till forskarskolan fick tio verksamma språklärare möjligheten att fördjupa sig i frågor relaterade till språkinlärning, språkundervisning och språklig bedömning. En grupp universitetslektorer och professorer fick handleda lärarna (doktoranderna) och därmed också ta del av aktuella språk- och skolrelaterade forskningsfrågor.

Flerspråkig kompetens behövs

Det är viktigt att trygga och utveckla flerspråkig kompetens i Sverige. Det kan ge tillgång till en internationell arbetsmarknad och till kulturella, sociala och kommersiella kontakter. För en välfungerande språkutbildning i grundskola och på gymnasiet, är det angeläget att lärare i moderna språk och engelska får möjlighet att vidareutveckla sin kompetens.

Under projekttiden kom många förfrågningar från andra lärare som också ville söka till forskarskolan, men finansieringen avsåg endast en projektperiod.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Camilla Bardel

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Foto Rikard

Medlemmar

Christina Rosén

Fil dr i språkvetenskap och tyska

Linnéuniversitetet
Christina Rosén

Gudrun Erickson

Professor i pedagogik med inriktning mot språk och bedömning

Göteborgs universitet
Gudrun Erickson

Jonas Granfeldt

Professor i fransk språkvetenskap

Lunds universitet
Jonas Granfeldt

Nyheter