Stockholms universitet

Forskningsprojekt Förståelse av engelska som lingua franca

Projektet vill hjälpa till att sätta prioriteringar för uttalsundervisning där ELF (English as a Lingua Franca) lärs ut.

Projektet syftar till att hjälpa till att sätta prioriteringar för uttalsundervisning där ELF (English as a Lingua Franca) lärs ut med förståelse som uttalsmål.

Jenkins (2000) definierade Lingua Franca Core (LFC), som ger vägledning till vilka delar av uttalet som är viktigast för ELF-kommunikation. Projektet utvärderar olika aspekter av LFC genom detaljerad testning med laboratorie- och beteendevetenskapliga forskningsmetoder och akustiska mätningar.

Tidiga resultat visar att segment uppvisar en mer komplicerad bild av ELF-förståelse än vad som beskrivs i LFC. Framtida forskning inriktas möjligen på fortsatt arbete rörande segmentella såväl som suprasegmentella drag.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Mara Haslam

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Mara Haslam presents at a research event.

Medlemmar

Elisabeth Zetterholm

Biträdande professor

Institutionen för kultur och samhälle, Linköpings universitet
Elisabeth Zetterholm

Publikationer