Forskningsprojekt Förståelse av engelska som lingua franca
Projektet vill prioritera uttalsundervisning inom ELF – English as a Lingua Franca – som har fokus på förståelse snarare än språklig perfektion. Genom att identifiera viktiga uttalsdrag för global kommunikation, strävar projektet efter att göra språkundervisningen mer inkluderande och relevant.
Projektbeskrivning
Traditionell engelskundervisning fokuserar ofta på uttal och regler för brittisk eller amerikansk engelska. Men eftersom engelska fungerar som lingua franca – ett gemensamt språk som förenar människor med olika modersmål – är begriplighet viktigare än språklig "perfektion", som ju kan förstås och bedömas på olika sätt.
Genom att integrera English as a Lingua Franca (ELF) i undervisningen får eleverna bättre förutsättningar att använda engelska praktiskt och funktionellt i sina framtida yrkes- och internationella sammanhang. Syftet med det här projektet är därför att hjälpa till att sätta prioriteringar för uttalsundervisning i engelska medförståelse som uttalsmål.
Lingua Franca Core (LFC) är ett koncept som introducerades av Jennifer Jenkins år 2000 och som ger vägledning till vilka delar av uttalet som är av störst betydelse för att förstå och bli förstådd när människor med olika modersmål talar engelska. I projektet utvärderar vi olika aspekter av LFC genom detaljerad testning med laboratorie- och beteendevetenskapliga forskningsmetoder och akustiska mätningar.
Tidiga resultat tyder på att ELF-förståelse på segmentnivå är mer komplex än vad LFC beskriver. Vissa ljud och uttalsaspekter verkar spela en mer varierad roll i kommunikationen än vad tidigare forskning antytt. Därför kan framtida studier inom detta projekt fokusera både på segmentella drag, såsom individuella ljud, och suprasegmentella drag, som intonation och rytm.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Mara Haslam
Universitetslektor

Medlemmar
Elisabeth Zetterholm
Biträdande professor
