Forskningsprojekt Nyanländas språk – språkämnena i språkintroduktion
Projektet belyser undervisning, organisation och språkanvändning i så kallad språkintroduktion med nyanlända elever på gymnasiet. Vi tittar närmare på undervisningen i svenska som andraspråk och engelska.
Projektbeskrivning
I det här samverkansprojektet belyser vi undervisning, organisation och språkanvändning i språkintroduktionsgrupper med nyanlända elever på gymnasiet. Det vi tittar närmare på är undervisningen i svenska som andraspråk och engelska.
Från tidigare forskning vet vi att organisation och undervisning inom språkintroduktion omfattar särskilda utmaningar, inte minst eftersom det förväntas avgörande skolprestationer hos eleverna efter en mycket kort tid. Vi har haft möjlighet att närstudera detta i en etnografisk klassrumsstudie över tid, tillsammans med berörda lärare och skolledare på en skola.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Christina Hedman
Professor
Una Cunningham
Professor emerita
Publikationer
Cunningham, U. (2023).
Språk och lärande i engelska. In Å. Wedin. Språk, lärande och undervisning: Om nyanlända ungdomar på Språkintroduktion [Language, learning and teaching: About recently arrived adolescent in Language Introduction] (175–194).