Stockholms universitet

Forskningsprojekt Konnektorbruk i nybörjarsvenska hos vuxna inlärare

I det här forskningsprojektet undersöker vi utvecklingen och användningen av konnektion i skriftlig produktion hos vuxna inlärare av svenska på nybörjarnivå.

Projektbeskrivning

Svenskt inlärarspråk hos vuxna har belysts ur olika synvinklar. Men textbindning, mer specifikt konnektion i skriftlig produktion, har inte uppmärksammats tillräckligt., Det är överraskande med tanke på att en rad modeller av kommunikativ kompetens pekar på textbindning som en viktig del i L2-inlärares textuella kompetens.

Syftet med projektet har därför varit att öka kunskapen om utveckling och användning av konnektion hos vuxna inlärare av svenska på nybörjarnivå. Ur språkdidaktisk synvinkel har tidigare studier visat att konnektion inverkar på bedömning av en texts kvalitet. Det har även konstaterats att skrivundervisningen främst fokuserar på grammatik på meningsnivå, samt ordförråd på bekostnad av explicit undervisning om textbindning.

Projektets resultat visade att nybörjare i svenska som behärskar andra främmande språk sedan tidigare (särskilt engelska) och som kännetecknas av avancerad litteracitet på sina modersmål och engelska, främst använder sig av additiva konnektorer i sitt skrivande. Överraskande var att inlärarna brukade en hög andel komparativa konnektorer som vanligen associeras med högre nivåer av andraspråksfärdighet. I jämförelse med tidigare studier var målspråksavvikande konnektorer sällsynta.

Vår huvudsakliga slutsats är att temporala konnektorer är en utmaning för inlärare samt att inlärarna tenderar att aktivera sin engelska snarare än sina modersmål när de lär sig svenska. Vi menar också att förmågan att använda konnektorer underskattas hos inlärare med avancerad litteracitet i andra språk.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Dorota Lubinska

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Dorota 3

Medlemmar

Eva Lindström

Universitetslektor

Linköpings universitet
Eva Lindström

Publikationer

Mer om projektet

Konferensbidrag

  • Lindström, E. & Lubińska, D. (2022, juni). Konnektivbindning i elevtexter hos vuxna L2-inlärare med olika modersmål och lång tidigare utbildningserfarenhet över tid. Muntlig presentation den 1 juni 2022 vid Linköpings universitet i forskningsmiljön Pedagogiskt arbete.
  • Lindström, E. & Lubińska, D. (accepterat). Non-target-like conjunctive relations in adult learner’s narrative/descriptive written production in L2 Swedish at beginner level [Konferensbidrag]. SIG Writing Conference i Umeå den 15–17 juni 2020. Konferensen ställdes in pga. Covid 19.
  • Lindström, E. & Lubińska, D. (accepterat). Cohesion in adult learners’ narrative written production in L2 Swedish at beginner level [Konferensbidrag]. Exploring Language Education (ELE) 2020, June 15th-17th, University of Oslo. Konferensen ställdes in pga. Covid 19.
  • Lindström, E. & Lubińska, D. (2020, oktober). Konnektorbruket i vuxna inlärares berättande/beskrivande texter skrivna i svenska på nybörjarnivå. Muntlig presentation den 21 oktober 2020 vid Högskolan Dalarna vid Språkdidaktiska forskargruppens seminarium.
  • Lindström, E. & Lubińska, D. (2018, april). En deskriptiv longitudinell studie av konnektorbruk i nybörjarsvenska hos vuxna inlärare [Konferensbidrag]. Det nationella symposiet för ASLA i Karlstad den 12–13 april 2018.