Forskningsprojekt Svenska som andraspråk i språkintroduktion och modersmålsundervisning i grundskolan
Andra delen av ett större projekt om svenska som andraspråk i förortsskolor. Delstudien bygger på fältstudier i en språkligt heterogen grundskola med stor andel nyanlända elever.
Svenska som andraspråk: Delstudie 2; Svenska som andraspråk i språkintroduktion och modersmålsundervisning i en språkligt heterogen grundskola.
Denna delstudie är del av ett större projekt om svenska som andraspråk (sva) i skolor belägna i urbana ytterområden i Sverige, baserad i klassrumsetnografi.
Delstudie 2 bygger på fältarbete (under mer än två år) i en språkligt heterogen grundskola med en stor andel nyanlända elever. I denna delstudie utforskar vi pedagogiska principer i språkintroduktion, och till viss del även i skolämnet svenska som andraspråk, samt samverkan mellan lärare i svenska som andraspråk och lokalanställda modersmålslärare. Vi utforskar också samarbetet mellan modersmålslärarna och deras roll för hem-skola-samverkan (se Publikationer).
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Ulrika Magnusson
Universitetslektor, Docent
Christina Hedman
Professor