Forskningsprojekt Hållbara modeller – en komparativ studie av visuella representationer av hållbar utveckling
Hållbarhetsfrågor är komplexa. För att förenkla hållbarhetsfrågors komplexitet används modeller i undervisningen. En utmaning är dock att vi ofta inte riktigt vet vilket lärande olika modeller möjliggör, eller rentav hindrar. Projektet ”Hållbara modeller” tar sig an just denna utmaning.
Projektbeskrivning
Skolan har ett tydligt framskrivet uppdrag att utveckla elevers förmåga att analysera hållbarhetsfrågor. Det är frågor som kännetecknas av komplexa relationer och som ofta kan vara svåra för elever att få grepp om. En vanlig metod för att hjälpa elever att utveckla en förståelse för komplexa relationer och kvalificera deras resonemang i hållbarhetsfrågor, är att använda visuella modeller i undervisningen. Detta eftersom visuella modeller kan förenkla och tydliggöra ett komplext ämnesinnehåll. Samtidigt riskerar modeller att leda till att komplexiteten i olika grad går förlorad.
Det övergripande syftet med projektet; Hållbara modeller – en komparativ studie av visuella representationer av hållbar utveckling i samhällskunskaps- och naturkunskapsundervisning, är därför att undersöka hur undervisning kan utformas för att stödja elevers lärande av komplexa relationer i hållbarhetsfrågor. Utgångspunkten är undervisning som är baserad på visuella modeller av hållbarhet inom olika ämnen.
Projektet är en iterativ designstudie där forskare och lärare gemensamt planerar, genomför och analyserar undervisning baserad på olika hållbarhetsmodeller. Detta sker inom ramen för samhällskunskap och naturkunskap. Ett verksamhetsteoretiskt ramverk används för att, utifrån skrivna elevsvar, lektionsobservationer och inspelade gruppdiskussioner, identifiera elevers förståelse av hållbarhet, liksom undervisningspraktiker och modellernas roll för etablerandet av dessa.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Ann-Sofie Jägerskog
Universitetslektor, SR hum/sam-ämnenas didaktik
Medlemmar
Anna Favati
Anna Suarez Larsson
Annika Ehn-Magnusson
Erik Fritzon
Maria Andrée
Professor
Mathias Blomberg
Robert Kenndal