Anna DanielssonProfessor
Om mig
Jag är professor i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik och ämnesföreträdare för naturvetenskapernas didaktik. Mina forskningsintressen handlar om genus-, makt- och identitetsperspektiv på naturvetenskapernas didaktik. Jag har tidigare varit verksam vid Uppsala universitet, King's College London och University of Cambridge.
Forskning
Pågående forskningsprojekt
Jag deltar för närvarande i forskningsprojektet: IMMPACT – In(Ex)kludering och materialitet i matematik och fysik
Medverkande: Paola Valero (huvudsökande, Stockholms universitet), Lisa Österling (Stockholms universitet), Maria Berge (Umeå universitet), Nhu Truong (Stockholms universitet) and Bruna Nunes (Stockholms universitet).
Avslutade forskningsprojekt
Syftet med projektet är att utforska vad som gjort det möjligt för studenter från underrepresenterade grupper att fortsätta till en högre utbildning i fysik och att bidra till analys och utveckling av mer inkluderande naturvetenskaplig undervisning. Vi intresserar oss i synnerhet för studenternas identitetsformation: hur de ser på sig själva i relation till den naturvetenskapliga utbildning de deltar i och vad de ser som viktigt i den väg som lett dem dit. Finansierat av Vetenskapsrådet (2019-2021).
Medverkande: Anna Danielsson (huvudsökande), Anne-Sofie Nyström (Uppsala universitet), Allison Gonsalves (McGill University) och Anders Johansson (Chalmers).
Publikationer:
Johansson, A., Nyström, A.-S., Gonsalves, A. & Danielsson, A. (2023) Performing legitimate choice narratives in physics: possibilities for under-represented physics students. Cultural Studies in Science Education, 18, 1255-1283. https://doi.org/10.1007/s11422-023-10201-3
Gonsalves, A., Danielsson, A., Avraamidou, L., Nyström, A.-S. & Esquivel, R. (2023) Using story-based methodologies to explore physics identities: How do moments add up to a life in physics? Physical Review Physics Education Research, 19. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.19.020106
Danielsson, A., Johansson, A., Nyström, A.-S. & Gonsalves, A. (2023) Young peoples’ online science practices as a gateway to higher education STEM. Research in Science Education, 53, 759-770. https://doi.org/10.1007/s11165-023-10100-1
Danielsson, A., King, H., Godec, S. & Nyström, A.-S. (2023) The identity turn in science education research: A review of a consolidating field. Cultural Studies in Science Education, 18, 695-754. https://doi.org/10.1007/s11422-022-10130-7
Gonsalves, A.J., Danielsson, A.T., Johansson, A. & Nyström, A.-S. (2022) Other spaces for young people’s identity work in physics: “non-traditional” students’ engagement in out-of-school activities. Physical Review – Physics Education Research, 18(2). https://link.aps.org/doi/10.1103/PhysRevPhysEducRes.18.020118
I fokus för denna studie står skapandet av ingenjören. Historiskt sett så har professionen haft nära koppling till teknologi men sedan 1990-talet har behovet av generiska kunskaper såsom t.ex. ledarskap och kommunikation vuxit sig allt starkare. Idag arbetar studenter allt oftare i projektform i högre utbildning. Projektarbetet som studieform skiljer sig dock från den autentiska arbetssituationen för en ingenjör t.ex. genom att projektarbetet har lärandet som huvudfokus. Men vad är det studenterna lär sig genom denna arbetsform – och vad tror de att de ska lära sig? Å ena sidan står projektarbetsformen nära ingenjörens vardag – å andra sidan utmanar den föreställningar om ingenjören som experten då den suddar ut gränserna för vad som räknas som ”rätt svar” på ett problem, vilken kunskap som egentligen är viktig. Finansierat av Vetenskapsrådet (2015-17).
Medverkande: Maria Berge (huvudsökande), Umeå universitet, Anna Danielsson, Eva Silfver, Umeå universitet, Åke Ingerman, Göteborgs universitet
Publikationer:
Danielsson, A. & Berge, M. Using video-diaries in educational research exploring identity: Affordances and constraints. Online First International Journal of Qualitative Methods. https://doi.org/10.1177/1609406920973541
Gonsalves, A., Silfver, E., Danielsson, A. & Berge, M. (2019). “It’s not my dream, actually”: Students’ identity work across figured worlds of construction engineering in Sweden. International Journal of STEM Education, 6(13). https://doi.org/10.1186/s40594-019-0165-4
Berge, M., Silfver, E. & Danielsson, A. (2019) In search of the new engineer: Gender and social class in information about engineering educations. European Journal of Engineering Education, 44(5), 650-665. DOI https://doi.org/10.1080/03043797.2018.1523133
Danielsson, A., Gonsalves, A., Silfver, E. & Berge, M. (2019) The pride and joy of engineering: The Identity Work of Male Working-Class Engineering Students. Engineering Studies, 11(3), 172-195. DOI https://doi.org/10.1080/19378629.2019.1663859
Projektet syftar till att belysa lärarutbildares syn på sina ämnesdiscipliner och hur
denna syn manifesteras i lärarutbildningen. Målet är att synliggöra, ofta outtalade, föreställningar om naturvetenskapliga ämnen och
dess kulturer som förs vidare via lärarutbildningen till skolämnena. Hur framställer biologer, fysiker och kemister sina respektive
akademiska discipliner i tal och handling beroende på sammanhang? Vilka föreställningar om ämnet och dess praktiker förmedlas i
mötet med studenter? Hur omformar lärarutbildare sina respektive ämnen inom ramen för lärarutbildningen? Projektet finansieras av Vetenskapsrådet (2015-2018).
Medverkande: Kristina Andersson (huvudsökande) UU, Annica Gullberg, Örebro universitet, Anita Hussénius, UU, Anna Danielsson, Maja Elmgren, UU, Martha Blomqvist, UU, Susanne Engström, KTH, Kathryn Scantlebury, University of Delaware, Cathrine Hasse, DPU.
Publikationer:
Danielsson, A., Engström, S., Norström, P. & Andersson, K. (in press). The making of contemporary physicists: Figured worlds in the university quantum mechanics classroom. Online First Research in Science Education. https://doi.org/10.1007/s11165-019-09914-9
Kunskapens makt: Hur lärare möjliggör elevers deltagande och kunskapande i NO- och teknikklassrum
Syftet med projektet är att bidra till kunskap om inkluderings- och exkluderingsprocesser inom naturvetenskap och teknik (N&T). Projektet inriktar sig mot två nyckelperioder för elevers relation till dessa områden: högstadiet, då forskning visar att många elever tappar sitt intresse för ämnena, och gymnasiet, då elever väljer om de vill gå vidare till universitetstudier i ämnena. Genom att analysera klassrumsprocesser i relation till hur elever ser på naturvetenskap och teknik, och på sin egen roll i N&T-klassrum hoppas vi bidra till en ökad förståelse för elevers val och bortval av naturvetenskap och teknik samt att bidra till en mer inkluderande N&T-undervisning. Centralt i projektet är att utforska hur kunskapsutveckling och maktrelationer är sammanlänkade i klassrummet, till exempel, vilka möjligheter till meningsskapande och identitetsutveckling som lärares val av undervisningsinnehåll och undervisningsform öppnar för olika elever och grupper av elever. Finansierat av Vetenskapsrådet (2013-2015).
Medverkande: Maria Berge (Umeå universitet), Anna Danielsson (Uppsala universitet - huvudsökande), Åke Ingerman (Göteborgs universitet), Malena Lidar (Uppsala universitet) och Leif Östman (Uppsala universitet).
Publikationer:
Berge, M., Lidar, M. & Danielsson, A. (2020). Storylines in the physics teaching content of an upper secondary school classroom. Research in Science and Technological Education, 38, 63-83. https://doi.org/10.1080/02635143.2019.1593128
Lidar, M., Berge, M. & Danielsson, A. (2020). What is construed as relevant knowledge in physics teaching? Similarities and differences in how knowledge and power are staged in three lower secondary classrooms. Research in Science Education, 50, 1167-1186. https://doi.org/10.1007/s11165-018-9727-6
Danielsson, A., Berge, M. & Lidar, M. (2018) Knowledge and power in the technology classroom: a framework for studying teachers and students in action. Cultural Studies of Science Education, 13(1), 163-184.
Mendick, H., Berge, M. & Danielsson, A. (2017). A critique of the STEM pipeline: Young people’s identities in Sweden and science education policy. British Journal of Educational Studies, 65(4), 481-497.
I projektet utforskas lärarstudenters relation till lärande och undervisning i naturvetenskap: Hur förändras deras syn på naturvetenskap när såväl ämnesinnehåll som undervisning i ämnet belyses med ett kritiskt genusperspektiv? Hur stärks studenten i sin roll som blivande No-lärare av en sådan vidgning av ämnesundervisningen eller på vilket sätt uttrycks ett motstånd mot att beakta sådana aspekter? Hur skapas identiteter som lärare i naturvetenskap och hur påverkas detta identitetsskapande av ämnesdidaktiska
kunskaper och genus(o)medvetenhet? I projektet följdes en årskull lärarstudenter inriktade mot naturvetenskap. Studenternas föreställningar om genus kommer att utmanades genom att moment som behandlar frågeställningar kring naturvetenskap, undervisning och genus integrerades under utbildningen. Finansierat av Vetenskaprådet (2011-2013).
Medverkande: Kristina Andersson (Uppsala universitet), Anna Danielsson (Uppsala universitet), Annica Gullberg (Högskolan i Gävle och Uppsala universitet), Anita Hussénius (Uppsala universitet - huvudsökande) och Kathryn Scantlebury (University of Delaware).
Publikationer:
Andersson, K., Gullberg, A., Danielsson, A., Scantlebury, K. & Hussénius, A. (2020). Chafing borderlands: Obstacles for science teaching and learning in teacher education. Cultural Studies of Science Education, 15, 433-452. DOI : 10.1007/s11422-019-09934-x
Gullberg, A., Andersson, K., Danielsson, A., Scantlebury, K. & Hussénius, A. (2018) Pre-service teachers' views of the child - Reproducing or challenging gender stereotypes in science in preschool Research in Science Education, 48(4), 691-715.
Danielsson, A., Andersson, K., Gullberg, A & Hussénius, A. (2018). Naturvetenskap för yngre barn – vilket kunskapsinnehåll (o)synliggörs i lärarstudenters beskrivningar av sin framtida undervisning. Högre Utbildning, 8(1), 1-13.
Danielsson, A.T., Andersson, K., Gullberg, A., Hussénius, A. & Scantlebury, K. (2016) “In biology class we would just sit indoors…”: Experiences of insideness and outsideness in the places student teachers’ associate with science. Cultural Studies of Science Education, 11(4), 1115-1134.
Hussénius, A.T., Andersson, K., Danielsson, A. & Gullberg, A. (2014) Ämnesinnehåll och genusmedvetenhet i samspel för en mer inkluderande naturvetenskap. Högre utbildning, 4(2), 109-125.
Detta projekt utforskar hur lärarstudenter, inriktade på grundskolans tidigare år, skapar sig identiteter som lärare av naturvetenskap. I synnerhet fokuseras på mötet mellan de två starkt könskodade verksamheterna ”fysik” och ”lärare för yngre barn”. I projektet undersöks hur lärarstudenterna ser på de naturvetenskapliga ämnena och vilket deltagande i naturvetenskap de ser som möjligt för sig själva och för sina framtida elever. Till exempel, hur de hanterar att vara auktoriteter på naturvetenskap i klassrummet, samtidigt som de själva är marginaliserade deltagare i naturvetenskapen som helhet. Postdokprojekt finansierat av Vetenskapsrådet UVK, förlagt vid University of Cambridge (2010-2012).
Publikationer:
Danielsson, A. & Warwick, P. (2015). Gee’s Discourse analysis as a way of approaching the constitution of primary science teacher identities. Studying Science Teacher Identity: Theoretical Perspectives, Methodological Approaches and Empirical Findings, ed. Lucy Avraamidou, Sense Publishers.
Danielsson, A.T. & Warwick, P. (2014). “’You have to give them some science facts’: Primary school student teachers' early negotiations of teacher identities in the intersections between discourses about science teaching and about primary teaching”. Research in Science Education, 44(2), 289-305. DOI: 10.1007/s11165-013-9383-9
Danielsson, A.T. (2013). Science for whom? Case studies of two male primary school student teachers’ constructions of themselves as teachers of science. Nordic Studies in Science Education, 9(2), 145-155.
Danielsson, A.T. & Warwick, P. (2013). ‘All we did was things like forces and motion…’ : multiple Discourses in the development of primary science teachers. International Journal of Science Education, 36(1), 103-128.
Lärande i grupp: ett flervetenskapligt perspektiv på skapande och deltagande i diskursiva läranderum (2006-2008)
Projektledare: Åke Ingerman (Göteborgs universitet)
Publikationer:
Berge, M. & Danielsson, A.T. (2013). Solving problems in learning science at universities: Characterizing the interactions in a group in terms of storylines. Research in science education, 43(3), 1177-1196.
Berge, M., Danielsson, A.T. & Ingerman, Å. (2012). Different stories of group work: Exploring problem solving in engineering education. Nordic Studies in Science Education, 8(1), 3-16.
Föreläsningar
Professorsinstallationsföreläsning vid Uppsala universitet 2018 (ger en populärvetenskaplig introduktion till min forskning): https://media.medfarm.uu.se/play/kanal/439/video/8367
Keynoteföreläsning vid Korean Association of Science Education conference, januari 2021: https://youtu.be/WAhxJPc4_XM
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
(Dis)embodied masculinity and the meaning of (non)style in physics and computer engineering education
2021. Andreas Ottemo, Allison J. Gonsalves, Anna T. Danielsson. Gender and Education 33 (8), 1017-1032
Artikel -
Gender Matters: Building on the Past, Recognizing the Present, and Looking Toward the Future
2021. Anna T. Danielsson, Lucy Avraamidou, Allison J. Gonsalves. Handbook of Research on Science Education Volume III
Kapitel -
Gender equality as a resource and a dilemma: interpretative repertoires in engineering education in Sweden
2021. Eva Silfver (et al.). Gender and Education, 1-17
Artikel -
The identity turn in science education research: A review of a consolidating field
Anna Danielsson (et al.). Cultural Studies of Science Education
Artikel -
Other spaces for young people’s identity work in physics: “non-traditional” students’ engagement in out-of-school activities
Allison J. Gonsalves (et al.). Physical Review Special Topics
Artikel -
Identitet, normer och naturvetenskap/teknik – intervju som metod
2021. Anna Danielsson. Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, 107-123
Kapitel -
Klassklättring och matematik-kapital: En fallstudie
2022. Maria Berge, Anna Danielsson. Utbildning och Demokrati 31 (1), 31-49
ArtikelBreaking the class ceiling? A case study of a university mathematics student from a non-academic background. In this paper we report from a case study of a student from non-academic background, who has continued on to study mathematics in higher education. Bourdieu’s concepts of capital, habitus, and field were used to analyse the student’s trajectory into university mathematics, with a particular focus on mathematics specific capital. Data was collected through classroom observations and three semi-structured interviews, over a period of three years. The analysis showed how the student acquired mathematics capital by acting as an informal teaching assistant, thus receiving recognition from both peers and teachers for his mathematical abilities. The longitudinal interviews also demonstrated how the student has continuously been able to expand his social capital related to mathematics and science. We argue that it is important for higher education researchers and teachers to consider disciplinary specific capital, and also to provide students with opportunities to acquire such capital.
Visa alla publikationer av Anna Danielsson vid Stockholms universitet