Stockholms universitet

Forskningsprojekt Naturkunskap för kritisk granskning av hur vetenskaplig kunskapsproduktion gestaltas i media

Att förstå och kritiskt granska samhällsfrågor i media som rör naturvetenskap, är viktigt för att delta i ett demokratiskt samhälle. I det här projektet försöker vi därför ta reda på vad som krävs för att utveckla undervisningen i naturkunskap, så att den stärker elevers förmågor till detta.

Projektbeskrivning

Ett övergripande syfte med naturvetenskaplig utbildning i grund- och gymnasieskolan är att förbereda elever på att delta i ett demokratiskt samhälle. Ett led i detta handlar om att stötta elever i att utveckla förmågan att kritiskt granska naturvetenskap i de sammanhang vi möter i media – och som samhällsmedborgare. Det berör till exempel frågor om klimat, hälsa och hållbarhet, som är komplexa och svårnavigerade.

En utmaning för många lärare är att hitta lämpliga sätt att göra naturvetenskaplig kunskap relevant för eleverna när de undervisar i kritisk granskning. Det handlar bland annat om att hitta sätt att hjälpa eleverna att värdera och jämföra kunskaper i naturvetenskap mot andra kunskaper, erfarenheter och perspektiv i komplexa samhällsfrågor. Detta var särskilt påtagligt under Coronapandemin, då forskningsrön om det nya och okända viruset rapporterades flitigt i olika medier. Då synliggjordes olika aspekter av den vetenskapliga kunskapsproduktionen på ett sätt som också hade en stor inverkan på den allmänna debatten i samhället.

En annan svårighet med undervisning i kritisk granskning är att de verktyg som finns att använda för källkritik, oftast är generella och inte anpassade för naturvetenskap eller naturvetenskapliga kunskapsproduktioner.  

Frågeställning och genomförande

Projektets huvudsakliga frågeställning är: Hur kan undervisning i naturkunskap utformas så att den stödjer elevers deltagande i kritisk granskning av hur naturvetenskaplig kunskapsproduktion presenteras i media?

Projektet genomförs i samverkan mellan forskare vid Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet och lärare i Stockholms stad. I projektet kommer en didaktisk modell utvecklas för planering och genomförande av undervisning som utvecklar elevernas förmåga att kritiskt granska naturvetenskap i media. Modellen kommer utvecklas på basis av tidigare forskning och de deltagande lärarnas erfarenheter av undervisning om kritisk granskning i ämnet naturkunskap.

Därefter kommer modellen prövas och förfinas i tre cykler av planering, genomförande och analys av undervisning. I varje cykel kommer för- och eftertest att genomföras som mäter elevernas förståelse för naturvetenskaplig kunskapsproduktion. Som ett led i utvecklingen av modellen kommer också fokusgruppintervjuer genomföras med naturkunskapslärare vid fyra andra gymnasieskolor.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Maria Andrée

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Maria Andrée

Medlemmar

Carl-Johan Rundgren

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Carl-Johan Rundgren

Cecilia Dudas

Fil.lic. i naturvetenskapsämnenas didaktik

Globala gymnasiet

Josefin Reimark

Fil.lic. i naturgeografi och lektor

Kungsholmens gymnasium

Kristin Persson

Forskarstuderande

Institutionen för ämnesdidaktik
Kristin Persson