Mattias Björklund gästforskare i Québec

Under november månad är Mattias Björklund inbjuden som gästforskare till ett universitet i Québec i Kanada. Där kommer han att föreläsa, leda seminarier och inleda forskningssamarbete inom bland annat privatekonomisk utbildning.

Mattias Björklund
Mattias Björklund. Foto: Privat.

Den 6 - 27 november har Mattias Björklund blivit inbjuden att delta i ett internationellt forskningsnätverk, som intresserar sig särskilt för lärarutbildningen och lärarprofessionen. Han kommer bland annat att hålla en föreläsning om finansiell kompetens och de utmaningar som det innebär att undervisa i ämnet. Han kommer även att hålla några seminarier för doktorander vid Université du Québec en Outaouais, och verka i universitetets miljö under den tiden han är där.

– Genom mina kontakter med bland annat professor David Lefrançois vid universitetet i Québec, har jag nu fått möjligheten att åka dit och både dela med mig av min forskning – och se och lära av deras arbete. Det ska bli jättespännande, säger Mattias.

– Kollegorna som jag lärt känna i Québec är några av de få jag stött på som arbetar med samma sak som jag. Just nu håller de på med ett femårigt forskningsprojekt om privatekonomi inom ramen för samhällsvetenskaplig undervisning i ungdomsskolan, som jag tycker är särskilt intressant att få följa. Vi undersöker frågor om privatekonomi från olika perspektiv – vilket gör vårt samarbete extra berikande.

– Jag kommer också att få möjlighet att träffa deras lärarstudenter. Det ska bli spännande att få höra deras syn på min forskning.

Aktiviteter och program

Verksamheten som forskningsnätverket ”Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante” (CRIFPE) bedriver, pågår löpande under hela året. Mattias håller sin föreläsning den 22 november, men det pågår även en hel del andra aktiviteter medan han är där.

Läs mer om Mattias Björklunds föreläsning

Se nätverkets alla aktiviteter