Mia tycker att läraryrket är det bästa jobbet man kan ha

Vill du också bli lärare? Har du minst en kandidatexamen i dina ämnen? Om du går vår kompletterande pedagogiska utbildning (KPU) så är du färdig ämneslärare om tre terminer.

Mia Lindström
Mia Lindström har aldrig ångrat att hon bestämde sig för att växla spår och bli lärare. Foto: Privat

Stockholms universitets kompletterande pedagogiska utbildning (KPU) för ämneslärarexamen är för dig som redan har ämnesstudier från universitet eller högskola inom relevanta skolämnen. Under tre terminer läser du varierade kurser inom pedagogik och ämnesdidaktik, och du har även verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på en skola.

Mia Lindström gick vår KPU 2018–2019. Idag arbetar hon på Bagarmossens skola i Stockholm, där hon undervisar i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 7 och 9. Mia tycker att hon har ett fantastiskt jobb!

– Att få vara en del av när människor växer är så stort! Tänk att jag får vara deras guide för en tid och ge dem redskap som de förhoppningsvis kan använda sig av i livet.

Jag kände allt starkare att jag ville göra något som spelade roll, på riktigt.

Mia Lindström

När Mia bestämde sig för att bli lärare hade hon en gedigen arbetslivserfarenhet bakom sig. Hon hade varit redaktionsassistent på ett bokförlag, projektledare på ett konsultföretag och arbetat som kommunikatör inom fack och politik i 15 år.

– Jag kände allt starkare att jag ville göra något som spelade roll, på riktigt. Under många år hade jag förmedlat vad andra gjorde, tyckte och ville. Nu ville jag själv vara mitt i verksamheten. Jag var också väldigt sugen på att arbeta med unga och vara en del av deras utveckling och väg framåt.

Mia har en kandidatexamen i litteraturvetenskap och hon har även läst svenska på universitetet. Som lärare ville hon återgå till sina grundämnen, och det blev perfekt för henne att komplettera med de pedagogiska kurserna inom KPU.

Se här vilka ämnen du kan söka till inom KPU

Att sätta sig i skolbänken igen efter några år på arbetsmarknaden kan kännas omvälvande. Du ska studera på heltid i tre terminer och tempot är högt. För Mia Lindström var det dock bara lustfyllt.

– Jag har alltid älskat att plugga, och verkligen tyckt om Stockholms universitet. Jag hade dessutom ekonomiska möjligheter att bara ägna mig åt studier, vilket var lyxigt. Så även om första VFU-perioden var lite av en chock, så tvekade jag aldrig att jag hade valt rätt.

– Det bästa med utbildningen var att vi var så många människor med olika bakgrund och erfarenhet. Det blir många bra diskussioner då. Det är ju styrkan med att bli lärare efter många år i arbetslivet – man har så mycket mer att ge tack vare sin tidigare erfarenhet. Nu i skolan tycker eleverna också att det är kul att jag har gjort annat. Perspektiven blir vidare och jag kan på ett annat sätt berätta varför vissa kunskaper är viktiga, även utanför skolans trånga väggar.

KPU för ämneslärarexamen omfattar tre terminers heltidsstudier. Du läser 60 hp inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och har 30 hp verksamhetsförlagd utbildning.

I KPU ingår tre perioder med verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ute i skolan. Då får du praktisera dina teoretiska kunskaper och utveckla din förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning med stöd av en VFU-handledare.

Mia Lindström gjorde sin VFU på två olika skolor. Första perioden var hon i ganska tuffa klasser på praktiska program, men hon säger att den upplevelsen ändå stärkte henne på något sätt.

– Några av mina handledare var riktigt bra och av dem lärde jag mig mycket. Nu när jag själv tar emot lärarstudenter i min skola försöker jag komma ihåg vad jag själv uppskattade när jag var ute på VFU.

Mia har aldrig ångrat att hon bestämde sig för att växla spår och bli lärare.

– Även om läraryrket är oerhört tufft, stressigt och underbetalt, så tycker jag det är det bästa jobbet man kan ha! Att få vara mitt i en ung människas liv och vardag, att få stötta, guida och förhoppningsvis bevittna utveckling är något helt annat än andra jobb.

– Man blir liksom aldrig färdig. Det finns ständigt nytt att lära sig inom vetenskap och forskning. Ständigt nya erfarenheter att göra tillsammans med kollegor och elever. Det som sporrar är att bli "lite bättre nästa gång".