Paola Valero huvudtalare vid internationell konferens i matematikdidaktik

I mitten på juli var Paola Valero huvudtalaren vid den årliga forskningskonferensen med International Group for the Psychology of Mathematics Education – PME. Temat denna gång var ”matematikutbildning för global hållbarhet”.

Paola Valero
Paola Valero. Foto: Privat.

Paola Valero var en av de fyra huvudtalarna vid den internationella forskningskonferensen PME som hölls i Haifa universitet, Israel, den 16-21 juli. I hennes föreläsning; "Matematisk subjektivering: dödsdom eller chanser till ett jordiskt liv?" gav hon bland annat en kritisk syn på hur nuvarande matematikundervisning och lärande inte riktigt är anpassade efter de utmaningar som kommande klimatförändringar kan innebära.

– Min föreläsning bygger på den forskning som vi i forskargruppen SOCAME och forskarskolan RelMaS arbetar med, berättar Paola. Det känns jätteroligt att det vi gör är efterfrågat och har så stor relevans internationellt sett. Att få vara med i ett sånt här stort sammanhang sporrar oss som grupp och gör det ännu roligare att fortsätta utveckla vår forskning om matematikdidaktik och hållbarhet.

PME-konferensen är en av de viktigaste internationella konferenserna inom matematikområdet och utbildning. PME ägnar sig åt rigorös, systematisk forskning som strävar efter att förstå matematiskt tänkande, lärande och undervisning.

Läs mer om konferensen och innehållet här