Stärk pedagogiken med estetiken – ny bok lanserad!

Den 19 september släpptes boken ”Stärk pedagogiken med estetiken. Drama, bild och muntligt berättande i tematisk undervisning” av Eva Hallgren och Ewa Jacquet. Boken ger dig kunskap, stöd och inspiration till att arbeta med estetiska lärprocesser.

"Stärk pedagogiken med estetiken" är en bok för dig som vill arbeta med estetiska lärprocesser – och ha en gedigen teoretisk grund att stå på. Den bidrar också till att realisera flera av de skrivningar som finns i styrdokumenten. Boken vänder sig i första hand till dig som är lärarutbildare, verksam lärare och lärarstudent.

I estetiska lärprocesser får elever möjlighet att pröva och omsätta idéer i handling – ett skapande och undersökande arbetssätt som stimulerar till kreativitet, nyfikenhet och självförtroende. Arbetsformerna öppnar upp för nya sätt att kommunicera, som är demokratiska och ämnesövergripande. Det skapar delaktighet, sammanhang och överblick.

Boken diskuterar bland annat estetiska uttryck såsom drama, muntligt berättande och bild. Dessa uttrycksformer används för att bygga praktiska teman i form av tre ämnesövergripande undervisningsförlopp: Sägner och sagor, skräck och fasor, Hållbar utveckling och Makt, maktkamp och uppror.

Köp boken till specialpris!

Omslag: Stärk pedagogiken med estetiken

Boken finns att köpa hos studentlitteratur.se. Ange rabattkoden 45025 i kassan, så får du 30 kronor i rabatt. Frakt och moms tillkommer. Observera att rabattkoden är giltig till och med den 19 december 2023.

Köp boken här