Vidgade perspektiv på matematikutbildningen efter inspirerande Chile-besök

Inom ramen för forskningssamarbetet Net-DIMaTE, besökte Hendrik Van Steenbrugge och Kicki Skog sina kollegor i Chile under ett par veckor i april. Syftet med samarbetet är att hitta bättre former för inkludering i matematiklärarutbildningen.

Några av medlemmarna i Net-DIMaTE.
Några av medlemmarna i Net-DIMaTE. Foto: Privat.

– På programmet stod bland annat besök i några skolor i Mapucheregionen, berättar Hendrik och Kicki. Vi höll några seminarier med lärarstudenter, doktorander och kollegor, samt planerade fortsatta och framtida forskningssamarbeten.

– Under besöket blev vi också inbjudna till samtal om utbytestjänster mellan lärare, studenter och forskare, av deras vice rektor för Civic engagement and external affairs. Vi har mycket att vinna på att dela med oss av våra erfarenheter, menar Hendrik och Kicki. Att utveckla formerna för utbytestjänstgöring skulle hjälpa oss att vidga våra perspektiv. Det är något som ska bli intressant att fortsätta diskutera med våra lärarstudenter på hemmaplan.

Läs mer om forskningssamarbetet Net-DIMaTE