Kulturella möten och sociala relationer i fokus

Efter att ha gjort en verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i Spanien fick grundlärarstudenten Bea blodad tand. Ta del av hennes lärdomar från vistelsen i Paris, Frankrike.

Jag fick den fantastiska möjligheten att göra VFU utomlands igen, men denna gång i Paris. Svenska skolan låg mitt i huvudstaden med bara 15 minuters promenadavstånd från Triumfbågen. Paris som storstad har allt vad gäller kulturliv och puls.

Skolelever på museum.
Musee d'Art Moderne i Paris. Foto: Privat

Min tid på skolan började med många nya intryck. Jag fick möta en mångkulturell gemenskap där individerna fick leda vägen och lära av varandra. Flera elever var tvåspråkiga, en fantastisk tillgång men som i vissa lägen kunde bli en utmaning, eftersom det skulle talas svenska i klassrummet.

Skolklass står framför ett slott i en park
Skolklassen i National Forest of Saint- German i Paris. Foto: Privat

På skolan var de väldigt duktiga på att arbeta med sociala relationer. I min klass fanns elever i olika åldrar, motsvarande från förskoleklass till årskurs två. Det var också blandat gällande nationaliteter och ibland kunde flerspråkigheten skapa missförstånd mellan elever. Därför jobbade skolan dagligen med trivselregler och ett arbetssätt där de äldre klasserna fick ta ansvar för och skulle föregå med gott exempel mot de yngre. För att främja gemenskap på rasterna, fanns en pall på gården där den som saknade någon att leka med kunde sätta sig, en signal som eleverna tog på allvar och agerade på.

Det var lärorikt att se sådana exempel på hur lärarna och eleverna samarbetade, men föräldrarna var lika delaktiga i att skapa den fina stämningen på skolan. Jag inspirerades av att se människor från världens alla hörn mötas och blev själv snabbt inkluderad i gemenskapen, trots min korta tid på skolan. 

Fria händer att testa nytt

När man gör sin VFU utomlands måste man våga chansa och ta steg in det okända.  För mig var den största utmaningen att läsa av situationer när barnen kommunicerade på franska, eftersom jag själv inte kan språket. Det gjorde att jag istället blev utmanad på nya sätt och fick fria händer att testa mina tankar om pedagogik i praktiken. Dessutom lärde jag mig massor av franska ord under tiden. Tack vare alla som jag träffade under tiden på skolan känner jag mig inte bara berikad på erfarenheter utan redo för mitt kommande yrke som lärare. 

Beatrice Biörsmark, grundlärarstudent F-3, som hösten 2022 gjorde sin VFU i Paris.

Läs mer om att göra VFU utomlands

På denna sida