Om oss

DBB är den största av de tre kemiinstitutionerna vid Stockholms universitet. Vi bedriver utbildning och forskning inom ämnena biokemi, biofysik, bioinformatik och neurokemi.

Vår prefekt hälsar dig välkommen och berättar om institutionens verksamhet:

Välkommen till DBB! (sidan är på engelska)

Vår forskning

Vill du veta mer om det spännande arbete som utförs av DBB:s forskargrupper? Tveka inte att kontakta gruppledare direkt om du önskar mer information eller är intresserad av examensarbete, forskarutbildning eller postdoktoral utbildning.

Vår forskning (sidan är på engelska)

Science for Life Laboratory

DBB utgör merparten av Stockholms universitets del i Science for Life Laboratory (SciLifeLab). Här bedriver institutionen bland annat forskning inom biokemi, bioinformatik, kryo-EM, läkemedelsutveckling, och DNA-sekvensering.

SciLifeLab

Historia

Institutionen och dess föregångare har lång tradition av såväl bred som omfattande forskningsverksamhet på högsta nivå. Benämningen DBB (Department of Biochemistry and Biophysics) tillkom år 2001, då två institutioner – Institutionen för biokemi och Institutionen för biofysik – gick samman till en gemensam institution. År 2018 slogs Institutionen för neurokemi samman med DBB, men utan att en namnändring skedde. 2022 blev även Kemilärarnas Resurscentrum (KRC) en del av institutionen.

Prefekt
På denna sida