Pappaledighet kan leda till minskad alkoholrelaterad sjukdom hos män

Män som varit föräldralediga löper en avsevärt minskad risk att bli akut inlagda på sjukhus på grund av alkoholkonsumtion. Det visar en ny studie publicerad i tidskriften Addiction från forskare vid Institutionen för folkhälsovetenskap på Stockholms universitet.

Två föräldralediga pappor gungar sina barn i lekparken på Nytorget i Stockholm.
Två föräldralediga pappor gungar sina barn i lekparken på Nytorget i Stockholm. Foto: Carl-Johan Timonen / Mostphotos

Syftet med studien var att bedöma om pappaledighet påverkar alkoholrelaterad sjuklighet och dödlighet. För att försöka ta reda på det har forskarna undersökt effekterna av föräldraledighetslagen som infördes i Sverige 1995. En lag som uppmuntrar pappor att använda möjligheten till föräldraledighet genom att reservera 30 dagars ledighet enbart för dem. Reformen resulterade i att andelen pappor som utnyttjade föräldraledighet ökade från 40 procent till över 70 procent.

Efter att reformen infördes minskade antalet akuta alkoholrelaterade sjukhusinläggningar av pappor med 34 procent under de två åren efter barnets födelse.

– Våra resultat är ganska anmärkningsvärda med tanke på studiens allvar. Även om alkoholrelaterade sjukhusinläggningar var relativt ovanliga fann vi att efter att reformen infördes minskade antalet akuta alkoholrelaterade sjukhusinläggningar av pappor med 34 procent under de två åren efter barnets födelse. De minskade även något 8 respektive 18 år efter födseln, säger Helena Honkaniemi, forskare vid Institutionen för folkhälsovetenskap på Stockholms universitet.

Helena Honkaniemi

– De flesta förändringarna återfanns bland sjukhusinläggningar för alkoholförgiftning och alkoholrelaterade psykiska störningar och beteendestörningar. Ytterligare analyser där vi utvärderat förändringar i användningen av föräldraledighet från före till efter lagändringen tyder på att dessa hälsokonsekvenser kan förklaras av ökningen av fäders användande av föräldraledighet, snarare än andra underliggande trender, säger Helena Honkaniemi.

Däremot hittades inga förändringar för alkoholrelaterad dödlighet.

Pappaledighet inte bara en jämställdhetsfråga

Sol Juarez

Sol Juárez, docent vid Institutionen för folkhälsovetenskap och medförfattare till studien, tror att forskningsresultaten kan vara användbara för beslutsfattare.

– Politiker bör överväga det faktum att pappor som tar ut föräldraledighet inte bara främjar ett mer jämställt deltagande i omsorgen om barnen, det kan också minska andelen alkoholrelaterade skador, säger hon.

Studien ”Alcohol-related morbidity and mortality by fathers’ parental leave: A quasi-experimental study in Sweden” bygger på svenska registerdata över alla fäder till barn födda från januari 1992 till december 1997, tre år före och tre år efter att reformen infördes.

Läs hela studien i tidskriften Addiction.

Håkan Soold / Johnny Bergenholtz-Foglander

Fakta

Studien ”Alcohol-related morbidity and mortality by fathers’ parental leave: A quasi-experimental study in Sweden” är en del av forskningsprojektet "De oavsiktliga följderna av svensk föräldraledighetspolitik (ParLeHealth): Ett hälsoperspektiv", som leds av Sol Juarez. Ett projekt vars syfte är att bidra till den pågående debatten om reformer i föräldraförsäkringen genom att visa att aspekter av densamma även kan utgöra en form av hälsopolitik samt genom att bidra med kunskap som kan användas för att uppnå Sveriges folkhälsopolitiska mål kring social jämlikhet och en jämlik hälsa.