Axel Englund leder The International Association for Word and Music Studies

Axel Englund, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, har valts till ny ordförande för den internationella föreningen för litteratur- och musikstudier, WMA.

Axel Englund
Axel Englund. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Organisationen samlar tvärvetenskapligt orienterade forskare som intresserar sig för relationerna mellan text och musik. Vartannat år organiserar WMA en konferens, 2017 hölls den vid Institutionen för kultur och estetik.

Jag är förstås mycket hedrad över förtroendet

Axel Englund

–WMA har varit helt avgörande för mig som forskare och kritiker, både deras konferenser och böcker. När jag var student fick de mig att inse att jag kunde arbeta samtidigt med de två fält som var viktigast för mig, musik och litteratur. Jag är förstås mycket hedrad över förtroendet att nu få leda organisationen, säger Axel Englund.

WMA:s hemsida

Axel Englunds forskning kretsar kring intermediala relationer mellan musik och litteratur – till exempel opera, tonsatt lyrik och prosaberättelser om musik och musiker. Han har särskilt intresserat sig för det tyskspråkiga kulturområdet.

Mer om Axel Englunds forskning

Mer läsning