Carin Franzén i P1 om hövisk kärlek i litteraturen

Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap, intervjuas i Sveriges radios magasin Kropp och själ om kärlekslitteratur i den sydfranska kulturen runt 1100-talet.

I ett program med titeln ”Den lågmälda kärlekens revansch” ger hon ett historiskt perspektiv på kärlekslitteratur.

Det finns mycket i den äldre litteraturen där kärleken snarare jämställs med lidande än lycka

Carin Franzén i Sverige radio

Inslaget kommer drygt 28 minuter in i programmet:

Om Carin Franzén

Carin Franzén
Carin Franzén.

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. I sin forskning kombinerar hon psykoanalytisk teori med kultur- och diskursteoretiska perspektiv och är överhuvudtaget intresserad av litteraturämnets teoretiska utveckling. Carin Franzén undervisar i litteraturvetenskap på grundutbildningens alla nivåer, och på forskarutbildningen.

Mer om Carin Franzéns forskning

Läs en kurs om kärlek i litteraturen i höst

Vid Institutionen för kultur och estetik finns två kurser om kärlek i litteraturen:

Litteraturens klassiker: om kärlek
går på kvällstid i höst med start den 7 november.

Kärlek, motstånd, medier. Skrivandets och läsandets praktiker
är en distanskurs som går under terminens första halva.

Båda kurserna öppnar för sen anmälan den 14 juli.

Om sen anmälan