Dirk Gindt i podcast om Linje Lusta

Dirk Gindt, professor i teatervetenskap, gästar klassikerpodden Verket i ett avsnitt om Tennessee Williams klassiska pjäs Linje Lusta.

Dirk Gindt och Stefan Larsson
Dirk Gindt och Stefan Larsson. Foto: anekdot.se

Tillsammans med Anneli Dufva samtalar han och regissören Stefan Larsson om en av 1900-talsdramatikens viktigaste och mest komplexa verk. Pjäsen A Streetcar Named Desire, som den heter i original, hade urpremiär på Broadway 1947, men är mest känd i filmatiseringen av samma uppsättning från 1952, med Vivien Leigh och Marlon Brando i huvudrollerna som Blanche Dubois och Stanley Kowalsky. Pjäsens uppsättningshistoria präglas av både misogyni och starka kvinnoroller, rasism och homofobi likaväl som banbrytande gestaltningar av sexualitet.

Lyssna på podden på Anekdots hemsida

Verket görs av bildningsmagasinet Anekdot, som är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet.

Avsnittet om Linje Lusta är det första med Dramaten som samarbetspartner i klassikerpodden Verket.

Dirk Gindt har skrivit boken Tennesse Williams in Sweden and France, 1945-1965. Cultural Translations, Sexual Anxieties and Racial Fantasies, som kom 2019.

Den handlar om en tid då den amerikanska teatern internationaliserades och  presenterar insikter i Williams betydelse för och påverkan av europeisk teater och kultur. Dirk Gindt visar också hur Williams med sina provocerande berättelser om ras och sexualitet skapade het debatt i vetenskaplig och populärkulturell media.

Om Dirk Gindt

Dirk Gindt är professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar bland annat om queer teater och performance, samtida och från efterkrigstiden, ur ett internationellt och interkulturellt perspektiv. Dirk Gindt är forskningsansvarig för teatervetenskap. Han undervisar och handleder studenter på både grund- och avancerad nivå.

Mer om hans forskning

Mer läsning